املاک حاشیه تهران را با «استعلام شهرداری» بخرید

عکس: حمید جانی پور

حکم تخریب پروژه‌های مسکونی ۱۶ تعاونی در منطقه ۱ به زودی اجرا می‌شود

خرید زمین‌ از تعاونی‌ها بدون استعلام از شهرداری تبعات دارد گروه مسکن - سحر باباخانی: پیگیری‌های اداره حفاظت از حریم تهران برای جلوگیری از ساخت‌وساز و صدور حکم تخریب املاک و ساختمان‌هایی که در حاشیه شهر تهران ساخته شده‌اند، برخی از تعاونی‌های مسکن و مالکین خصوصی زمین‌های حاشیه شهر را به فروش زودهنگام و زیرقیمت املاک در حال ساخت واداشته است. این زمین‌ها در نقاط ممنوعه واقع شده‌اند و برخی از مردم نیز بدون توجه به مشکلات قانونی این املاک، اقدام به خرید آنها می‌کنند، اما مدیرکل اداره حریم شهرداری تهران در این باره هشدار داد، قبل از خرید هر نوع زمین و ملک مسکونی در حال ساخت در اطراف تهران، مراتب را از شهرداری استعلام کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، شهرداری و اداره حفاظت از حریم پایتخت هیچ مسوولیتی در قبال مالکان جدید این املاک ندارد و در صورت تخریب ساختمان هیچ هزینه‌ای به مالکان پرداخت نمی‌شود.

صباح‌الدین متقی، مدیر اداره حفاظت از حریم شهر تهران در توضیح این مطلب به دنیای اقتصاد گفت: خریدارانی که مورد سوء استفاده تعاونی‌ها و مالکین این زمین‌ها قرار می‌گیرند، باید از قبل از مشارکت در هر معامله‌ای از شهرداری آن منطقه استعلام کنند تا از مجوز آن مطلع شوند.

وی در ادامه افزود: معمولا بسیاری از زمین‌هایی که غیر‌مجاز خرید و فروش می‌شوند، یا پروانه ندارند یا پروانه آنها ابطال شده است و شهرداری هیچ مسوولیتی در قبال این زمین‌ها ندارد.

متقی با اشاره به ضرب‌الاجل اجرای طرح پاکسازی حریم تهران گفت: مشکل اصلی این طرح تعاونی‌هایی هستند که با عناوین دولتی اقدام به ساخت‌وساز و بعضا فروش واحد‌های خود می‌کنند و مردم نیز به اعتبار عنوان تعاونی و مسکونی بودن این املاک اقدام به خرید می‌کنند.

مدیر اداره صیانت از حریم پایتخت در تکمیل مطلب فوق توضیح داد: در حال حاضر در منطقه یک تهران ۱۶ تعاونی دولتی اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند که حکم تخریب آنها نیز صادر شده است.

میانبر قانونی برای تخریب املاک غیر‌مجاز

متقی در ادامه از تشکیل ۳ کمیته ویژه حقوقی برای رسیدگی هرچه سریع‌تر به پرونده املاک غیر‌مجاز خبر داد و گفت: برای کوتاه کردن زمان بررسی پرونده‌های مرتبط با ساخت‌وساز‌های حریم تهران سه کمیته حقوقی در مناطق شمیرانات، شهر ری و مرکز تهران در نظر گرفته شده است تا این پرونده‌ها بدون طی کردن زمان زیاد به مرحله ابلاغ حکم و اجرای آن که معمولا جلوگیری از ساخت‌‌وساز و تخریب است برسد و اداره حریم نیز در حال حاضر به دنبال تکمیل لیست سازندگان حقیقی و حقوقی در مناطق حاشیه‌ای و ارائه آن به مراجع قانونی است.

مدیر اداره حفاظت حریم تهران همچنین با تاکید بر اراده مصممی که برای اجرای این طرح وجود دارد گفت: هر ملک غیر‌مجازی که بدون پروانه و مجوز در حاشیه تهران ساخته شود تخریب می‌شود و در مقابل ساختمان‌هایی که دارای مجوز هستند نیز پس از ارائه حکم تخریب توسط وزرات مسکن و شهرسازی مورد استعلام قرار گرفته و در صورت ارائه پروانه قانونی، زمین معاوض به مالکین این ساختمان‌ها داده می‌شود.

کمربند سبز محیط زیست برای پایتخت

در کنار تخریب املاک و ساختمان‌های غیرمجاز در اطراف تهران، اداره حفاظت از حریم قصد دارد با تعریف کمربند سبز محیط زیست در اطراف مناطق ۱،۴،۱۳ و ۱۵ مرز جدیدی را برای تهران تعریف کرده و شهروندان بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به فضای سبز حریم دسترسی پیدا کنند و در این زمینه هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و بودجه مورد نظر نیز تخصیص یافته تا در سال آینده این طرح به پایان برسد.

ساخت‌وسازهای اطراف تهران دسته‌بندی می‌شوند

صباح‌الدین متقی، همچنین درباره تازه‌ترین اقدامات اداره حریم شهر تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: تعاونی‌های خصوصی، دولتی، نظامی و ... هر کدام برای رسیدگی به وضعیت ساخت‌وساز املاک خود باید به قسمت‌های مختلفی که در وزارت مسکن و شهرسازی تعریف می‌شود، مراجعه کنند.

متقی در ادامه توضیح داد: تعاونی‌هایی که بر اساس تشخیص این وزارتخانه پروانه نداشته یا بدون آنکه متوجه باشند در حریم پایتخت ساخت‌وساز کرده‌اند، بر اساس احکام قضایی صادر شده باید سازه خود را تخریب کنند.وی در ادامه با اشاره به اهمیت برخورد با ساخت‌وسازهای غیر‌مجاز ۹ طبقه‌ای در روستاهای اطراف تهران علی‌الخصوص شمال غرب پایتخت گفت: به تازگی هماهنگی‌های لازم بین فرمانداری و دهیاری‌های اطراف پایتخت صورت گرفته تا ساختمان‌هایی که بدون هماهنگی با بنیاد مسکن و در طبقات بالا ساخته شده شناسایی و تخریب شود.

مدیر اداره صیانت از حریم تهران تاکید کرد: در روستاها نباید بیشتر از ۲ طبقه ساخته شود و تمامی ساخت‌وسازها باید با مجوز و هماهنگی بنیاد مسکن انجام گیرد، در غیر‌این صورت کلیه ساختمان‌هایی که در بیشتر از دو طبقه ساخته شوند تخریب خواهد شد؛ چراکه تبعات این ساخت‌وساز‌ها دامان پایتخت را خواهد گرفت.