دنیای اقتصاد- در جدیدترین مزایده املاک مازاد دولتی که برای 5 بانک‌ بزرگ هفته گذشته برگزار شد، حجم فروش نسبت به دوره‌های قبلی مزایده بهبود پیدا کرد و در حالی که 28 فقره از 295 ملک برای بار اول وارد مزایده شده بود، 39 فقره ملک توسط 54 نفر خریداری شد. به اعتقاد مجریان مزایده، تعدیل قیمت املاک مازاد در شهرستان‌ها باعث جذب خریداران شده است، اما برخی قیمت‌های ناهماهنگ با عرف بازار مسکن، مانع فروش راحت و سریع املاک در مزایده می‌شود که این موضوع باید توسط مدیران بانک‌های دولتی حل و فصل شود.

«تعدیل قیمت» در تازه‌ترین مزایده املاک مازاد بانک‌ها، نتیجه داد
گشایش در فروش املاک دولتی
ششمین مزایده املاک بانک‌ها
توصیه مجری فروش املاک مازاد بانک‌ها: قیمت‌های ناهماهنگ با عرف بازار مسکن مانع فروش راحت و سریع ملک می‌شود
تا کنون ۳۰ درصد املاک عرضه شده در مزایده بانک‌ها فروش رفته است
فرید قدیری
در جدیدترین مزایده املاک مازاد دولتی که برای ۵ بانک‌ بزرگ هفته گذشته برگزار شد، حجم فروش نسبت به دوره‌های قبلی مزایده بهبود پیدا کرد و در حالی که ۲۸ فقره از ۲۹۵ ملک برای بار اول وارد مزایده شده بود، ۳۹ فقره ملک توسط ۵۴ نفر خریداری شد. مجری فروش املاک مازاد بانک‌ها با بیان اینکه در مزایده ششم، تهران همچنان با کمترین میزان استقبال‌کننده روبه‌رو بود، به «دنیای اقتصاد» گفت: تعدیل قیمت املاک مازاد در شهرستان‌ها باعث جذب خریداران شده است، اما برخی قیمت‌های ناهماهنگ با عرف بازار مسکن، مانع فروش راحت و سریع املاک در مزایده می‌شود که این موضوع باید توسط مدیران بانک‌های دولتی حل و فصل شود.
ذکریا متحمل در عین حال تصریح کرد: تاکنون از 732 فقره ملک مازاد بانک‌ها که در 6 مزایده عرضه شده، 233 فقره فروش رفته است که این نشان‌دهنده بازدهی 30 درصدی در کارنامه عرضه املاک مازاد بانکی است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، بانک‌های دولتی توانسته‌اند با پایین‌آوردن قیمت فروش املاک در مزایده ششم که هفته گذشته برگزار شد، بازدهی فروش را ارتقا دهند. هرچند مجری فروش املاک در اختیار بانک‌ها، هنوز از حجم خرید‌ها رضایت ندارد، اما توصیه می‌کند عرضه املاک پرطرفدار و جذاب در بازار مسکن با قیمت‌های پایین‌تر می‌تواند به ناکامی در فروش خاتمه دهد.
بانک‌های دولتی بعد از آنکه در دوره قبلی مزایده املاک مازاد، سیاست «تعدیل‌قیمت» را اجرا کردند و با بهبود فروش نسبت به 4 دوره اول مواجه شدند، در تازه‌ترین دور عرضه این املاک 265 فقره ملک تکراری با قیمت کمتر از عرضه‌های قبل، مجددا ارائه کردند. نرخ‌های پایه مزایده در دور اخیر بخصوص در تهران آنچنان نزدیک به عرف بازار نبود، اما در سایر مناطق به‌صورت نسبی متعادل ارزیابی شده است.
بانک‌ها در حال حاضر تنها ارگان دولتی هستند که برای اجرای مصوبه فروش املاک مازاد پیش‌قدم شده‌اند. هرچند گفته می‌شود این اقدام بانک‌ها بیشتر از آنچه بخواهد به پیروی از مصوبه دولت تعبیر شود، نوعی حربه برای تامین منابع مالی در اختیار بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بیشتر است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، تاکنون ۲۳۳ فقره از ۷۳۲ فقره ملک عرضه شده مازاد بانک‌ها توسط ۳۷۹ نفر خریداری شده است. در ۶ مزایده اخیر ۱۹۹۶ فقره ملک عرضه شد که ۱۲۶۴ فقره تکراری بوده است.
مجموع ارزش ریالی کل املاکی که تاکنون توسط بانک‌ها در مزایده عرضه شده 950 میلیارد تومان بوده است که ارزش ریالی فروش این املاک 49 میلیارد برآورد می‌شود.
ذکریا متحمل مدیرعامل شرکت فام -مجری فروش املاک مازاد بانک‌ها - در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تصریح کرد: برنامه عرضه این املاک ادامه پیدا می‌کند اما انتظار داریم در مزایده‌های آتی، بانک‌ها برای افزایش بیشتر در حجم فروش، سیاست‌های جدیدی اتخاذ کنند.
وی در عین حال اظهار امیدواری کرد: سایر بانک‌های دولتی که تاکنون اقدامی به عرضه املاک مازادشان نکرده‌اند این کار را آغاز کنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» در ۶ مزایده اخیر املاک بانک‌ها به ترتیب ۲۹۳ فقره، ۲۸۹ فقره، ۴۵۱ فقره، ۳۹۰ فقره، ۲۷۸ فقره و ۲۹۵ فقره ملک عرضه شد که جز مزایده اول، در مابقی به ترتیب ۸۳ فقره، ۳۱۳ فقره، ۳۴۹ فقره، ۲۵۲ فقره و ۲۶۷ فقره ملک تکراری عرضه شده بود.
مدیرعامل شرکت فام در این باره گفت: در مزایده اخیر، بانک‌های ملی، سپه، کشاورزی، مسکن و صنعت‌ومعدن بیشترین همکاری را داشتند و بانک‌های رفاه و صادرات فاقد قرارداد کارگزاری بوده و همچنین بانک‌های ملت، توسعه صادرات و تجارت از معرفی املاک خود استنکاف ورزیدند.
متحمل تصریح کرد: شرکت فام آمادگی دارد این خدمات را به همه بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی و همچنین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تابعه و شرکت‌های بیمه ارائه دهد.