بتن آماده 17 تا 27 درصد ارزان شد

گروه مسکن - در حالی که نرخ برخی مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر نوسان فزاینده پیدا کرده است، اما تولیدکنندگان بتن آماده استاندارد از کاهش قیمت عرضه این محصول خبر می‌دهند. علی‌اصغر کیهانی، مدیرعامل ایران‌فریمکو در این باره به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر قیمت انواع بتن آماده نسبت به زمستان سال قبل، ۱۷ تا ۲۷ درصد ارزان‌تر شده است. وی افزود: هم‌اکنون بتن آماده با عیار سیمان ۳۰۰ کیلوگرم با قیمت ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت تخلیه با پمپاژ و کرایه حمل تحویل سازنده‌ها می‌شود. همچنین قیمت بتن آماده با عیار سیمان ۳۵۰ کیلوگرم ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

کیهانی تصریح کرد: اخیرا با توجه به اینکه مسکن مهر راه‌ افتاده و فعالیت‌ سازنده‌ها در این پروژه شروع شده است، تقاضا در بازار مصالح ساختمانی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیر عامل مجتمع تولیدی تحقیقاتی ایران‌فریمکو در ادامه گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تاکید کرد: هم‌اکنون هر تن سیمان حدود ۵۰ هزار تومان به قیمت درب کارخانه تحویل می‌شود که البته قیمت واقعی باید ۳۵ هزار تومان باشد. وی افزود: کارخانه‌های جدید در حال حاضر زیر ۴۰ هزار تومان سیمان را به‌صورت تنی تحویل می‌دهند، اما کارخانه‌های قدیمی مصر هستند سیمان را ۵۰ هزار تومان کمتر نفروشند.

کیهانی با اشاره به اینکه قیمت سیمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد ارزان‌تر شده، گفت: اگر کارخانه‌های سیمان تعطیل نکنند و همه در خط تولید باشند، قیمت هر تن از این محصول نباید از ۴۰ هزار تومان فراتر رود.

این تولیدکننده با سابقه بتن آماده که همزمان مدیریت مجتمع پارس لانه را نیز برعهده دارد، درباره تاثیر هدفمند شدن یارانه‌ها نیز گفت: به طور قطع اگر در بخش سیمان قیمت‌های فعلی افزایش پیدا کند، بلافاصله از طریق واردات سیمان، نرخ‌ها تنظیم خواهد شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، استفاده از بتن آماده در حالی از سوی سازنده‌های باصلاحیت مورد استفاده قرار می‌گیرد که متاسفانه هنوز مراجع مسوول در حوزه ساخت و ساز ابزار تنبیهی و محدود کننده برای جلوگیری از مصرف بتن دست‌ساز را تعریف نکرده اند .

بتن دست‌ساز به دلیل آنکه غیر استاندارد می باشد، استحکام سازه را در مقایسه با ساختمان‌هایی که با بتن آماده ساخته می‌شوند، به شدت پایین می‌آورد.