گروه مسکن- مهدیس فرقانی: اوضاع املاکی که در سال 86 - زمان اوج قیمت مسکن- خریداری شده‌اند بعد از دو سال آن هم در شرایطی که قیمت مسکن در این مدت حداقل حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده، چگونه است؟

تحقیقات خبرنگار نبض بازار نشان می‌دهد در حال حاضر مالکان واحدهایی که سال ۸۶ آنها را خریداری کرده‌اند و الان قصد فروش دارند، مجبور هستند کمتر از آنچه دو سال پیش هزینه کرده‌اند، ملک‌شان را عرضه کنند.در این میان افرادی که دو سال پیش با تصور خرید ملک و فروش آن به قصد سود بیشتر، حالا وارد بازار شده‌اند، جز ضرر عایدی دیگری نصیبشان نخواهد شد.
آنچه هم‌اکنون در بازار مسکن اتفاق افتاده جلوگیری از سوداگری و بازگشایی مسیر خرید‌های مصرفی است. در غرب تهران مالک یک واحد 62 متری آن را در سال 86 متر مربعی یک میلیون و 500 هزار تومان خریداری کرد و در این مدت ماهانه 240 هزار تومان قسط وام مسکن می‌پرداخته است. این فرد هفته گذشته بعد از تصفیه حساب با مستاجر ساکن در این واحد، آن را به قیمت متری یک میلیون و 600 هزار تومان فروخت. مالک واحد مسکونی 62 متری به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: اواخر سال گذشته با پیشنهاد متری
دو میلیونی از جانب یک خریدار روبه‌رو بودم، اما با تصور اینکه قیمت‌ها افزایش می‌یابد، از فروش آن منصرف شدم تا اینکه هفته پیش مجبور شدم زیر قیمت دوسال پیش آن را عرضه کنم. مشاوران املاک درباره اوضاع خانه‌هایی که در سال ۸۶ خریداری شده‌ است می‌گویند، به‌طور قطع تا ماه‌های آتی، ارزش این واحدها به قیمت‌های سال ۸۶ باز نخواهد گشت.
بیشترین ضرر متوجه خانه‌های وام‌دار
اغلب مشاوران املاک در برخی از مناطق مختلف تهران میزان ضرر خریداران ملک در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۸ را نسبتا زیاد اعلام کردند و به خصوص تاکید کردند که خریدارانی که در آن سال با کمک وام، ملکی را خریداری کردند در حال حاضر از دیگران بیشتر ضرر کردند.
صالحی بنگاهداری واقع در خیابان زمزم متضرر اصلی از این افزایش قیمت در سال 86 را مالکانی دانست که با کمک وام خرید مسکن، واحدی را خریداری کردند و حال تصمیم به فروش دارند.
وی گفت: برخی از افراد که در سال ۸۶ بدون کمک وام واحدی را خریداری کردند امروز تنها متضرر قیمت متری هستند؛ یعنی اینکه اگر فردی در آن زمان واحدی را متری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید، در حال حاضر همان واحد متری ۹۵۰ هزار تومان برای فروش به بازار عرضه می‌شود. از طرف دیگر برخی از افراد که با کمک وام واحدی را خریداری کردند، امروز بیشتر از آن دسته دیگر خریداران ضرر کرده‌اند، زیرا اگر اقساط وام باقی مانده باشد بازار مسکن به اندازه ای کساد است که خریداری از خرید این واحد استقبال نمی کند یا اگر تمام اقساط را مالک پرداخته باشد دیگر نمی تواند با فروش واحد خود مبلغ اقساط را زنده کند.
تورم دوساله را در نظر بگیرید
مشاور املاک دیگری در خیابان ونک در این رابطه اظهار کرد: در سال ۸۶ زمانی که قیمت مسکن اوج گرفت در ابتدا بازار کمی قوت گرفت و ۵۰ درصد افراد واحدی را با قیمت بالا فروختند و در ازای آن واحد دیگری را با قیمت بالا خریداری کردند، اما ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر خریداران در بازار مسکن توسط وام توانستند خانه‌دار شوند؛ چراکه در سال ۸۶ معضل وام‌دهی از سوی بانک‌ها نبود و افراد به راحتی از وام خرید مسکن برخوردار می‌شدند و امروز آنها سود نکردند؛ بلکه ضرر کردند.
این دسته از خریداران تصور می‌کردند حالا که قیمت مسکن با افزایش همراه شده است این روند ادامه پیدا می‌کند و آنها با فروش ملک خود با گذشت زمان به علت تورم سالانه سود زیادی خواهند کرد، به همین خاطر برخی از افراد بودند که یک واحد 200 میلیون تومانی را با 50 میلیون تومان نقد، 50 میلیون تومان در رهن و مابقی مبلغ را با پرداخت اقساط ماهانه وام خریداری کردند، اما با رویدادی که برای قیمت مسکن در سال 88 رخ داد آنها نه تنها سود نکردند بلکه ضرر هم کردند. عبدلی مشاور املاکی در مرکز تهران در پاسخ به پرسش دنیای‌اقتصاد گفت: اگر بخواهیم روند صعودی و نزولی قیمت مسکن در سال 86 و 88 را مقایسه کنیم باید گفت: قیمت مسکن در سال 86، 4 برابر رشد و در سال 88 یک برابر افت کرد. اگر بخواهیم فروش فعلی واحدهایی که در سال 86 خریداری شده‌اند را بررسی کنیم باید گفت که مالک هم ضرر می‌کند و هم سود. سود از آن لحاظ که افت قیمت مسکن طی سال گذشته به اندازه‌ای نبوده که بخواهد صعود قیمت در سال 86 را خنثی کند و از آن رو اگر فروشنده بخواهد بنا به قیمت روز بفروشد در مقایسه با سالی که واحد را خریداری کرده است، ضرر خواهد کرد.