خط اعتباری مسکن مهر کجا هزینه می‌شود؟

۴۵۰ میلیارد تومان از ۳۵۰۰ میلیارد تومان خط‌اعتباری مختص مسکن مهر، قرار است در بافت‌های فرسوده هزینه شود، چرا؟ گروه مسکن- لیلا درخشان: دولت ابتدای امسال ۳۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای پرداخت تسهیلات مسکن مهر کنار گذاشت و بانک مسکن موظف شد همه این خط را جداگانه برای وام‌های ۱۵ میلیونی متقاضیان مسکن مهر هزینه کند. علت اختصاص خط اعتباری در بانک مرکزی برای مسکن مهر این بود که سال گذشته، برخی بانک‌ها به بهانه نبود اعتبار، از پرداخت تسهیلات به «۹۹ساله‌ها» طفره می‌رفتند، اما امسال که دولت برای جلوگیری از این بهانه‌گیری‌ها، خط اعتباری جداگانه برای مسکن مهر در نظر گرفته، قرار است بخشی از این خط در محلی غیر از مسکن مهر هزینه شود.

احمد صادقی، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری روز گذشته از برداشت ۴۵۰ میلیارد تومان از خط اعتباری ۳۵۰۰ میلیارد تومانی مسکن مهر، برای مصرف در بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: قرار است از این رقم برای نوسازی بافت فرسوده استفاده شود.

صادقی در مقابل این پرسش دنیای اقتصاد مبنی براینکه چرا از اعتبار مسکن مهر برای بافت فرسوده هزینه می‌کنید، گفت: فعلا پول موجود است.

این در حالی است که تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان از خط ۳۵۰۰ میلیاردی، در مسکن مهر هزینه شده و مابقی نیز با قوت گرفتن عملیات ساخت‌وساز در نوبت پرداخت به تعاونی‌های مسکن مهر قرار دارد؛ بنابراین نباید با این توجیه که فعلا اعتبار مسکن مهر موجود است از آن در محل دیگری هزینه شود. به‌خصوص اینکه، وام مسکن مهر برای صنعتی‌سازها ۲۰ میلیون تومان شده است و به‌زودی نه تنها مابقی خط ۳۵۰۰ میلیاردی جذب «۹۹ساله‌ها» می‌شود، بلکه دولت مجبور خواهد شد دوباره خط جدید تخصیص دهد.معاون وزیر مسکن و مدیرعامل شرکت عمران و نوسازی شهری، در این باره به دنیای اقتصاد گفت: اعتبار کافی در این زمینه وجود دارد؛ بنابراین هزینه کردن بخشی از این اعتبار در نوسازی بافت‌های فرسوده مشکلی به دنبال نخواهد داشت؛ چرا که تا پایان سال از این اعتبار استفاده نخواهد شد؛ بنابراین بهره‌گیری از آن در بافت‌های فرسوده اقدامی سنجیده است. صادقی تصریح کرد: استدلال دولت این است که هرچه سریع‌تر باید نوسازی بافت‌های فرسوده صورت بگیرد و در نتیجه هزینه کردن از محل خط اعتباری مسکن مهر در بافت‌های فرسوده در راستای این رویکرد دولت است. معاون وزیر مسکن در ادامه گفت: در دهه فجر امسال، ۴۵ پروژه شامل سه هزار و ۶۸ واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر با زیربنایی به مساحت ۲۲۳ هزار و ۸۵۳ مترمربع با اعتبار یک هزار و ۳۰۲ میلیارد ریال افتتاح خواهد شد.