شهرک مسکونی جدید برای تهران

نمایی از شهرک مسکونی تازه تاسیس ابریشم

شهرک مسکونی‌«ابریشم» برای احداث واحدهای زیر ۱۰۰ متر در نظر‌گرفته شده است

«ابریشم» ظرفیت ساخت ۱۶ هزار واحد مسکونی را دارد

بهمن‌ماه ساخت ۵ هزار واحدمسکونی مهردر شهرک «ابریشم» آغاز می‌شود گروه مسکن - لیلا درخشان: تهران صاحب یک شهرک مسکونی جدید تحت عنوان «ابریشم» شده و کلیه واحدهای مسکونی که قرار است در آن احداث شود، از نوع مسکن مهر خواهد بود. در حال حاضر ۵ انبوه‌ساز بزرگ برای ساخت ۵ هزار واحد مسکونی در این شهرک تفاهم کرده‌اند که طبق زمان‌بندی، بهمن امسال کلنگ احداث این واحدها زمین می‌خورد و حداکثر تا پایان سال ۹۰ تحویل داده خواهد شد.

این شهرک مسکونی برخلاف پرند و هشتگرد که حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر از تهران فاصله دارند، نزدیک شهر کرج طراحی شده که این موقعیت، می‌تواند در استقبال تهرانی‌ها از واحدهای مسکونی شهرک ابریشم تاثیرگذار باشد.

شهرک مسکونی ابریشم که پیش‌تر به سلطان‌آباد معروف بود، ظرفیت احداث ۱۶ هزار واحد مسکونی را دارا است که طبق تفاهم سازمان مسکن استان تهران و انجمن انبوه‌سازان استان، قرار است کلیه این واحدها در قالب مسکن مهر ساخته شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، اخیرا ۵ انبوه‌ساز بزرگ عضو انجمن انبوه‌سازان تهران در بازدید از این زمین‌ها، مقدمات ساخت ۵ هزار واحد مسکونی را در این منطقه نهایی کردند.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های سازنده در این پروژه در جریان بازدید، بحث معارض در زمین‌های شهرک مسکونی ابریشم را به عنوان مانع در مسیر ساخت‌وساز مطرح کرد و گفت: اگر واقعا معارضینی هستند که در این زمین ریشه دارند و صاحب مالکیت هستند، از سازمان مسکن و شهرسازی تقاضا داریم که فورا وارد عمل شود و اقدام به رفع این مشکل کند.

وی تاکید کرد: اگر این مشکل رفع نشود، شرکت‌ها با چالش‌ها و دغدغه‌های بی‌شماری روبه‌رو خواهند بود که همین امر می‌تواند یک عامل بازدارنده در اجرای این پروژه باشد.

نقشه به دستمان نرسیده

در همین حال ظهیر مالکی، نماینده یکی دیگر از شرکت‌های انبوه‌ساز نیز در تشریح مشکلات پیش‌رو گفت: در این مرحله با توجه به اینکه نقشه کامل این پروژه به دستمان نرسیده است، در نتیجه تعیین بر و کف و ضلع زمین با مشکل مواجه شده است و همین امر باعث شده تا انجام مطالعات مکانیکی خاک به تعویق بیفتد.

وی گفت: در صورتی که نقشه این پروژه هر چه سریع‌تر به دستمان نرسد، فرآیند کار به سختی دنبال خواهد شد و امیدواریم که این مشکل هر چه زودتر مرتفع شود.

ابریشم به موقع ساخته وتحویل می‌شود

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیز درباره مشکل معارض در زمین‌های شهرک مسکونی ابریشم گفت: با هماهنگی‌هایی که با نیروی انتظامی صورت گرفته است، مشکل معارضین کاملا مرتفع خواهد شد و از این رو شرکت‌ها از این بابت نباید دغدغه‌ای داشته باشند و بر اساس تصمیمات اخذ شده قرار است معارضین به منظور حل مشکل خود به وزارت مسکن و شهرسازی مراجعه کنند تا با اتخاذ تدابیر قانونی این مشکل حل شود.

ایرج رهبر تصریح کرد: با توجه به اینکه پروژه‌های مسکونی در این شهرک به صورت صنعتی ساخته خواهد شد، در نتیجه اجرای فونداسیون به سرعت عملی خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی، به موقع واحدها تحویل خواهد شد.

رهبر افزود: از ابتدای بهمن ماه اجرای این پروژه آغاز خواهد شد و اگر تا ۱۰ روز بعد از انعقاد قرارداد شرکت‌ها آغاز به کار نکنند، قطعا قراردادشان ملغی خواهد شد.

دغدغه پرداخت به موقع تسهیلات

به گزارش دنیای اقتصاد، سازنده‌های پروژه شهرک مسکونی ابریشم که قرار است در قالب مسکن مهر، اقدام به ساخت کنند، بابت پرداخت به موقع تسهیلات بانکی (وام ۱۴ میلیونی) نگرانی‌هایی دارند.

انبوه‌سازان براساس آنچه وزارت مسکن تکلیف کرده باید این پروژه‌ها را با قیمت متری ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان ساخته و تحویل متقاضیان دهند، اما گویا تعدادی از این سازنده‌ها بر سر این قیمت اختلاف نظرهایی دارند، مبنی‌بر اینکه هزینه ساخت بیشتر از این رقم خواهد شد.

گروهی از این سازنده‌ها معتقدند قیمت مصالح ساختمانی و نوسان احتمالی آن در طول عملیات ساخت هزینه‌ها را به بالای ۳۵۰ هزار تومان افزایش خواهد داد.

ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه‌سازان در این باره به دنیای اقتصاد گفت: به زودی به نقطه مشترکی برای تعیین قیمت ساخت خواهیم رسید.

وی افزود: با ورود شرکت‌های سطح بالای انبوه‌سازی به این طرح در صورتی که تسهیلات بانکی به موقع پرداخت شود، اجرای موفق این طرح کاملا تضمین شده خواهد بود.

وی با بیان اینکه از حداکثر پتانسیل شرکت‌های مجری در این پروژه استفاده خواهد شد، گفت: تا آخر دی ماه امسال اقدامات اولیه اجرای این پروژه نظیر تست مکانیک خاک، اجرای نقشه‌برداری‌های اولیه و ... انجام خواهد شد.

رهبر تصریح کرد: با توجه به اینکه بانک مسکن به عنوان بانک عامل در پرداخت وام مسکن مهر دخیل است، از این رو چشم‌انداز بسیار مثبتی در جهت پرداخت به موقع تسهیلات بانکی وجود دارد و ما امیدواریم که تا اول بهمن ماه ۳۰ درصد اولیه تسهیلات را دریافت کنیم.