گروه مسکن -سحرباباخانی: استانداری، شهرداری و شورای شهر تهران برای برخورد با ساخت‌و‌سازهایی که در خارج از حریم تهران یا در ارتفاعات شمال شهر ساخته شده، تفاهم کردند. بر این اساس، مقرر شده ساختمان‌های متخلف پس‌از صدور مجوز قضایی تخریب شوند. به گزارش دنیای اقتصاد، محمد باقر قالیباف شهردار تهران با حضور در جلسه دیروز شورای شهر، گفت: برخورد قاطع با ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیازمند همکاری کامل قوه‌قضائیه است، در غیر این صورت شهرداری به تنهایی نمی‌تواند با این موضوع مقابله کند.

رسول خادم، عضو کمیسیون عمران شورای شهر درباره آنچه روز گذشته در جلسه شورا در مورد تخریب ساخت‌وسازهای غیر مجاز عنوان شد، گفت: شهرداری تا به امروز در چند نوبت اقدام به تخریب این املاک غیر‌مجاز کرده است، ولی به دلیل عدم‌هماهنگی و تعامل برخی مراجع قانونی در این زمینه موفق عمل نکرده است و همین امر باعث افزایش روند ساخت‌وساز غیر‌قانونی در حریم تهران شده است.

وی همچنین در توضیح این مطلب که تعیین تکلیف افرادی که در حال حاضر در این ساختمان‌ها زندگی می‌کنند بر عهده چه نهادی است، گفت: مسلما چنین برخوردهایی تبعات اجتماعی نامناسبی برای سازمان‌های مجری دارد، ولی اکثر ساکنان این ساختمان‌ها مستاجرهستند و در برخی موارد نیز مالک پولی پرداخت کرده که اشخاص در این املاک زندگی کنند تا از تخریب آن جلوگیری شود.

وی در پایان تاکید کرد: شورای شهر همکاری لازم را با شهرداری برای تعامل با مراجع قضایی انجام می‌دهد، ولی مسوولیتی در قبال ساکنان ساختمان‌های غیر‌مجاز در حریم تهران ندارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در همین جلسه مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در جلسه دیروز تاکید کرد: شورای شهر در زمینه هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و قوه‌قضائیه در رابطه با صدور حکم تخریب املاک غیر‌مجاز در حریم پایتخت و اجرای این احکام با شهرداری همکاری خواهد کرد.

سخنگوی شورا نیز در این جلسه از تهیه مقدمات قانونی با دستور استانداری برای تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه ۱۹ تهران خبر داد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در ادامه جلسه دیروز شورای شهر، به رغم آنکه قرار بود تصمیم نهایی درباره لایحه مربوط به اخذ عوارض به شیوه جدید از سازنده‌ها گرفته شود اما اختلاف نظر اعضای شورا با مسوولان شهرداری همچنان تعیین تکلیف این لایحه را به تعویق انداخت.