بازنشستگی «معاون کهنه‌کار» وزارت مسکن

منوچهر خواجه‌دلویی از وزارت مسکن رفت

گروه مسکن - مهندس منوچهر خواجه‌دلویی معاون ارشد وزارت مسکن بازنشسته شد. خواجه‌دلویی با سابقه‌ای جهادی در زمان جنگ، در سال ۶۷ به وزارت مسکن آمد و بعد از تجربه حرفه‌ای در حوزه‌هایی همچون مدیر عاملی سازمان عمران و بهسازی شهری، قائم مقامی وزیر و معاونت‌های مختلف وزارت مسکن، در سال ۸۴ با تشکیل معاونت جدیدی تحت عنوان معاونت امور مسکن و ساختمان، مسوولیت این حوزه را بر عهده گرفت. معاونتی که علی نیکزاد آن را مغز متفکر وزارتخانه‌اش عنوان می‌کند.

بدین ترتیب خواجه‌دلویی سابقه همکاری با ۵ وزیر مسکن (سراج‌الدین کازرونی، عباس آخوندی، علی عبدالعلی‌زاده، محمد سعیدی‌کیا و علی نیکزاد) را در اختیار دارد.

در زمان وزارت محمد سعیدی‌کیا، خواجه‌دلویی- معاون ارشد- بخش زیادی از مسوولیت سنگین مسکن مهر را بر عهده داشت، جایی که در اواخر عمر دولت نهم، به‌واسطه طرحی که او تدوین کرد، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت مسکن و انبوه‌سازان برای ساخت‌‌وساز مسکن مهر توسط انبوه‌سازان منعقد شد.

خواجه‌دلویی این اواخر نیز تفاهم‌نامه‌ای از طرف وزارت مسکن با بانک صادرات امضا کرد تا این بانک علاوه بر تامین نقدینگی انبوه‌سازان، مستقیم وارد حوزه ساخت (در قالب پروژه‌های مشارکتی) بشود.

منوچهر خواجه‌دلویی در مدتی که از عمر دولت دهم می‌گذرد، چندین مرتبه با سایت اطلاع‌رسانی دولت درباره پیش‌بینی آینده بازار مسکن و روند قیمت‌ها در این بازار و همچنین درباره روند پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر گفت‌وگو کرده که بلافاصله رسانه‌هایی که سخت دنبال اخبار این حوزه هستند، متن گفت‌وگو را از سایت دولت برداشت و عینا استفاده کردند.

آنچه برخی نزدیکان این معاون کهنه‌کار تازه بازنشسته درباره‌اش می‌گویند، سعه‌صدر، خونسردی و گشاده‌رویی او در برخورد با مسائل است.

هرچند برخی احتمال می‌دهند خواجه‌دلویی تجربه ۲۵ سال و یک‌ ماه خود را می‌خواهد در حوزه‌ای که اکنون مدیر سابقش، محمد سعیدی‌کیا در آن فعالیت می‌کند، به کار بگیرد اما ظاهرا این‌طور نخواهد بود.

منوچهر خواجه‌دلویی دارای مدرک تحصیلی مهندسی عمران شاخه راه‌ و ساختمان از دانشگاه فردوسی مشهد است.

گروه مسکن دنیای اقتصاد برای این مقام با سابقه در حوزه مسکن آرزوی موفقیت دارد.

معاون جدید وزیر مسکن

وزیر مسکن در حکمی، مهندس ابوالفضل صومعلو را به سمت معاون امور مسکن و ساختمان برگزید.

صومعلو پیش از این، عضو هیات‌مدیره و معاون امور املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن بوده است.

علی نیکزاد در مراسم معارفه معاون جدید مسکن و ساختمان وزارت مسکن گفت: دغدغه ما این است که بر نیاز فعلی و نیازهای آینده تا سال ۱۳۹۲ که به صورت صعودی افزایش پیدا می کند، مدیریت شود و انتظار این است که معاونت امور مسکن و ساختمان این مسائل را تحلیل و راهکار و برنامه ارائه کند.

نیکزاد تصریح کرد: معاونت امور مسکن و ساختمان مغز متفکر وزارت مسکن و شهرسازی است و من اعتقاد راسخ به آن دارم.