گروه مسکن - مهدیس فرقانی: رکودی که طی یک سال گذشته در بازار مسکن مناطق مختلف تهران رخ داد باعث شد تا برخی از قوانین ملکی که بین مالک و مستاجر تعیین می‌شد، تغییر کند.

یک مشاور املاک فعال در منطقه تهرانسر در رابطه با وضعیت کنونی بازار مسکن این محدوده به دنیای اقتصاد گفت: کسادی و رکود بلندمدت در بازار مسکن به اندازه‌ای به طول انجامید که باعث شد موجران از برخی قوانینی که طی عقد قرارداد مطرح می‌کردند بگذرند و آسان‌تر از گذشته به عقد قرارداد تن بدهند. برای مثال، سابق اکثر موجران ترجیح می‌دادند که ملک خود را فقط برای یک سال به مستاجر اجاره بدهند و با گذشت
یک سال در زمان تعیین شده اتمام قرارداد، مستاجر واحد را تحویل دهد، اما در حال حاضر تمام مستاجران در فصل‌های جابه‌جایی سال‌جاری قراردادهای خود را تمدید کردند و مالکان با این مساله به راحتی کنار آمدن و دلیل آن را وضعیت بد بازار می‌توان عنوان کرد، زیرا موجران به این امر پی بردند که اگر مستاجر خود را از دست بدهند به سختی می‌توانند دوباره واحد خود را به دست مستاجر بسپارند. از طرف دیگر در گذشته بیشتر مالکان اصرار بر دریافت ودیعه به همراه اجاره ماهانه از مستاجر به عنوان نرخ اجاره داشتند و در غیر این صورت واحد خود را اجاره نمی‌دادند، اما این روزها به علت نبود مستاجر و کسادی بازار، موجران با مستاجران بر سر تعیین نرخ اجاره راه می‌آیند، زیرا اکثر مستاجران به علت درآمد ناکافی و هزینه‌های سنگین زندگی فقط مایل به پرداخت مبلغ ودیعه هستند؛ چراکه توان مالی ضعیف آنها اجازه نمی‌دهد تا بتوانند ماهانه مبلغی را تحت عنوان اجاره‌بها پرداخت کنند.
اکنون وضعیت خرید و فروش واحدهای مسکونی در تهرانسر تعریفی ندارد و تنها از واحدهای کمتر از 50 متر مربع بندرت استقبال می‌شود. البته طی این دو ماه که محرم و صفر است بسیاری از افراد از انجام معامله و خرید پرهیز می‌کنند.