روزهای رونق در بازار مسکن جزیره کیش

حفاری‌های جدید نفت و گاز و افزایش دانشجوهای ورودی به جزیره، تقاضا برای خرید و اجاره مسکن در کیش را افزایش داده است

گروه مسکن - مهدس فرقانی: در حالی که بازار مسکن برخی از شهرها همچنان مانند گذشته با رکود و کسادی دست و پنجه نرم می‌کنند در جزیره کیش، بازار مسکن با رونق نسبی که روز به روز هم در حال افزایش است، مواجه می‌باشد.اظهارات اغلب مشاوران املاک واقع در جزیره کیش بیانگر رونق در بازار مسکن این منطقه است.دلایلی که این بنگاهداران برای وجود همیشگی رونق مسکن در این جزیره دارند این است که جزیره کیش از لحاظ مساحت محدود و کوچک است به‌خاطر همین مساله نوسانات قیمتی که به وفور در شهرهای دیگر کشور در جهت کاهش و افزایش رخ می‌دهد در جزیره کیش اتفاق نمی‌افتد و به چشم نمی‌آید، زیرا بازار مسکن در جزیره کیش آن قدر گسترده نیست که بتواند بستری برای رخنه کردن این رویداد به‌طور مداوم باشد. اکثر مشاوران املاک در جزیره کیش نظر به این مساله دارند که قیمت مسکن در کیش به اندازه‌ای رشد نمی‌کند که بخواهد مدتی بعد کاهش قیمت را تجربه کند به همین خاطر ما در جزیره به‌ندرت شاهد افت قیمت مسکن هستیم. توریستی بودن این جزیره را می‌توان علت دیگری برای رونق بازار مسکن در این منطقه عنوان کرد، زیرا معمولا شهرهای توریستی به علت آنکه اکثر اوقات مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی واقع می‌شوند، از بازار مسکن خوبی بهره‌مند هستند. مشاور املاکی در شهرک صدف، قیمت هر متر مربع واحدهای نوساز مسکونی در جزیره کیش در شهرک صدف را از دو میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت هر متر مربع واحد چند سال ساخت بین یک میلیون و ۲۵۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از سوی مالکان اعلام کرد و در ادامه گفت: قیمت ساخت‌وساز بر اساس قیمت زمین محاسبه می‌شود و طی ۹ ماه گذشته قیمت زمین در بازار مسکن ثابت باقی مانده است به همین خاطر قیمت فروش از ابتدای سال تا به امروز تغییر نکرده است. بازار خرید و فروش مسکن در فصل پاییز نسبت به فصل تابستان پر رونق‌تر بوده است، زیرا این مشاور شرایط آب و هوایی را یکی از دلایل مهم برای تعیین‌کننده وضعیت بازار مسکن در جزیره کیش بیان می‌کند و اظهار می‌کند که معمولا بازار خرید و فروش در جزیره بیشتر در فصل پاییز و زمستان پررونق است. وی در ادامه گفت: در حال حاضر بازار اجاره با کمی رشد نرخ اجاره‌بها مواجه بوده است، زیرا مدتی است که در بازار اجاره میزان تقاضا زیاد و عرضه کم است.

از طرف دیگر بنگاهدار دیگری در شهرک صفین قیمت واحدهای مسکونی نوسازی که نزدیک به بازار خرید و فاز خدماتی است را بین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و واحدهایی را که دور از مرکز خرید هستند متری یک میلیون و ۲۵۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پیشنهاد می‌کند.

وی در ادامه افزود: بازار خرید و فروش در پاییز رونق بیشتری داشته؛ اما بازار اجاره در همه فصول با رونق مواجه بوده است.

آپارتمان‌های مسکونی در شهرک ساحلی آفتاب از قیمت بالاتری نسبت به دیگر مناطق کیش بهره‌مند است به طوری که قیمت کنونی واحدهای نوساز در شهرک آفتاب بین سه میلیون تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت واحدهای چند سال ساخت بین یک میلیون و ۸۵۰ هزار تا دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برآورد شده است و علت بالا بودن قیمت در این شهرک، اراضی ساحلی است.همچنین متوسط قیمت آپارتمان‌های نوساز مسکونی در شهرک مرجان بین دو میلیون تا دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت حدودی آپارتمان‌های ۱۲ سال ساخت متر مربعی یک میلیون تومان تعیین شده است.یک بنگاهدار فعال در این شهرک افزایش تعداد دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه کیش و از سوی دیگر کارمندان شرکت‌های نفتی را که به تازگی برای استخراج گاز و ایجاد سکوهای نفتی به کیش آمده‌اند، دلیلی برای افزایش جزئی نرخ اجاره در جزیره ابراز کرد. به‌طور کلی وی مهاجرت موقتی افراد را علتی برای افزایش نرخ اجاره‌بها دانست.