قیمت مسکن متری 650 هزار تومان
باهره دامغانی
بازار مسکن در برخی از شهرهای کشور طی 6 ماه گذشته دچار نوساناتی شد. منظور از نوسانات، ایجاد چرخه رکود و رونق در بازار مسکن است و البته این نکته قابل ذکر است که بنگاه‌های املاک از علت ایجاد این نوسانات اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در استان زنجان شهر زنجان برخی از بنگاهداران فعال در رابطه با وضعیت ۹ ماه گذشته بازار مسکن این شهر اظهار کردند: طی ۹ ماه گذشته بازار مسکن چندین مرتبه دچار تغییر وضعیت از لحاظ رکود و رونق شد، به‌طوری که از ابتدای سال بازار خرید، فروش و اجاره تا تیرماه کساد بود و از تیر ماه بازار اجاره بهبود یافت؛ در حالی که بازار فروش بی‌رونق بود و با شروع شدن آبان ماه، بازار خرید و فروش به مدت یک ماه از رونق نسبی برخوردار شد و بازار اجاره دوباره دچار توقف در رونق شد. در حال حاضر در بازار مسکن شهر زنجان از بازار اجاره و فروش واحدهای مسکونی هیچ استقبالی صورت نمی‌گیرد و در رکود به سر می‌برد.
یک مشاور املاک واقع در خیابان میثاق 13 در رابطه با قیمت‌های پیشنهادی واحدهای مسکونی این محله گفت: قیمت واحدهای مسکونی در این منطقه بر اساس نوع سازه (ساختمان شخصی ساز یا مجتمع مسکونی) متفاوت است. اکنون قیمت پیشنهادی واحدهای نوساز برای واحدهای شخصی‌ساز حدود 850 هزار تومان و قیمت پیشنهادی واحدهای مسکونی مجتمع مسکونی نزدیک به 650 هزار تومان از سوی مالکان برآورد شده است. این مشاور املاک در ادامه افزود: مالکان واحدهای مسکونی شخصی‌ساز قیمت‌های سلیقه‌ای برای فروش ملک خود تعیین می‌کنند؛ اما از ابتدای سال تا به امروز واحدهای مسکونی با افت قیمت چشمگیری همراه بوده است، اما هنوز در برخی از نقاط شهر واحدهایی هستند که از لحاظ میزان قیمت تغییر نکرده‌اند؛ چراکه این واحدها که اکثرا تجاری هستند و از مرغوبیت خاصی برخوردارند.