قیمت مسکن در نیمه دوم پارسال 11 درصد نسبت به نیمه اول ارزان شدمرکز آمار ایران در گزارشی متوسط قیمت مسکن در یک سال 87 را منتشر کرد.

بر این اساس قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در نیمه دوم پارسال نسبت به نیمه اول ۲/۱۱ کاهش پیدا کرد و از متری۹۲۶ هزار تومان به ۸۲۲ هزار تومان رسید.
آنچه مرکز آمار ایران از نوسانات قیمت مسکن در شهرهای کشور منتشر کرد با داده‌های سامانه رهگیری معاملات مسکن سازگاری دارد. طبق اعلام سامانه کد رهگیری متوسط قیمت مسکن در نیمه اول سال 87 در کل کشور متر مربعی 641 هزار تومان بوده است.
به گزارش دنیای اقتصاد متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ در کل کشور ۵۷۷ هزار تومان بوده است که نسبت به نیمه اول سال ۱۳۸۷ بیش ‌از ۱۰ درصد کاهش داشته‌است.
در میان استان‌های کشور، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده یک میلیون و130 هزار تومان در استان تهران و کمترین آن یک میلیون و 118 هزار تومان در استان گلستان بوده است.
همچنین متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در نیمه دوم سال ۱۳۸۷ در کل کشور ۸۲۲ هزار تومان بوده که نسبت به نیمه اول سال ۱۳۸۷ بیش ‌از ۱۱ درصد کاهش داشته‌است. در میان استان‌های کشور، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان در استان تهران و کمترین آن ۳۷۹ هزار تومان در استان آذربایجان غربی بوده است.
بر اساس این گزارش متوسط اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره‌ یک مترمربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در نیمه دوم سال 1387 در کل کشور 32995 ریال بوده است که نسبت به نیمه اول سال 1387 حدود دو درصد کاهش داشته‌است. در میان استان‌های کشور، بیشترین متوسط اجاره‌ ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه برای هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده 57.957 ریال در استان تهران و کمترین آن 14.170 ریال در استان یزد بوده است.