گروه مسکن - مهدیس فرقانی: در شرایطی که بازار مسکن از رونق برخوردار نیست و معاملات ملکی به‌طور چشمگیر صورت نمی‌گیرد، برخی از دلالان در بازار مسکن شیوه جدیدی را برای خرید و فروش واحدهای مسکونی در پیش گرفته‌اند. این دسته از دلالان طوری نشان می‌دهند که کاری که انجام می‌دهند به نفع فروشندگان ملک است؛ در صورتی که با کمی تامل می‌توان متوجه شد این افراد، ملک‌های فروشی را کمتر از ارزش واقعی خریداری می‌کنند و با سود بالایی مجدد برای فروش عرضه می‌کنند.

این دلالان ملک‌های کوچک‌تر از متراژ ۵۰ متر مربع با سن بنای کمتر از ۱۲ سال ساخت را طبق قیمت گذاری کارشناسان خود خریداری کرده و در آخر با ترفندی (تعلق وام ۲۰ میلیون تومانی به این واحدها) دوباره واحدهای خریداری شده را برای فروش به بازار اعلام می‌کنند.

البته این افراد بنا به گفته خود با این روش کمک به مالکانی را دارند که نمی‌دانند چطور بدون اتلاف وقت، سریع‌تر ملک خود را به عرضه برسانند.

با به‌وجود آمدن این ترفندهای جدید در بازار مسکن مالکان باید بیش از گذشته حواس خود را برای ملک خود جمع کنند؛ چراکه ممکن است با ضرر مواجه شوند. تصمیم صحیح این است که مالکان در هنگام فروش از تعدادی بنگاهدار برای تعیین قیمت ملک خود نیز کمک بگیرند تا افراد سوء‌استفاده‌گر نتوانند خود را متحمل سود و فروشندگان را متحمل ضرر کنند.

به گزارش دنیای اقتصاد در شرایط فعلی اگرچه بازار مسکن در رکود است و حجم معاملات و قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا کرده اما این بدان معنی نیست که املاک زیر قیمت واقعی‌شان خرید و فروش شود.

اینکه برخی دلال‌ها با سوء استفاده از شرایط بازار بخواهند حق طبیعی فروشنده را پرداخت نکنند با عرف بازار مسکن سازگار نیست.

مردم برای جلوگیری از این اتفاق باید تحقیقات لازم را قبل از انجام معامله انجام دهند.