تلفن بنگاه‌های مسکن پریروززنگ نخورد

فرید قدیری

مشاوران املاک:

از رکود ترسناک‌تر، تعطیلی روزنامه‌هاست

پریروز بعد از آنکه روزنامه همشهری که بیشترین آگهی خرید و فروش مسکن را روزانه چاپ می‌کند، منتشر نشد، تعداد زیادی از آژانس‌های املاک از یک اتفاق ناگوار در بازار با خبر شدند و آن از دست دادن حلقه رابط بین مردم و بازار مسکن بود. سه شنبه گذشته، مراجعه و تلفن به بنگاه‌های مسکن به حداقل رسید و مشاوران املاک تازه متوجه شدند از رکود ترسناک‌تر هم است که می‌تواند درآمد روزانه آنها را به راحتی تهدید کند؛ این تهدید، تعطیلی روزنامه‌هاست.عدم انتشار یک روزه روزنامه‌ای که بیشترین حجم آگهی‌های خرید و فروش مسکن را در صفحات خود جای می‌دهد، باعث شد پریروز، بازار راکد مسکن برای ساعاتی با شوک به یادماندنی مواجه شود؛ بطوری‌که در اغلب آژانس‌های املاک، مشاوران، در انتظار حتی یک تلفن، صبح را به ظهر رساندند و با رسیدن عصر مجبور شدند کرکره بنگاه را پایین بیاورند.«حد بی‌نهایت» در وابستگی بنگاه‌های مسکن به آگهی روزنامه‌ها باعث شده مردم قبل از مراجعه حضوری به بنگاه‌ها، ابتدا از طریق روزنامه‌ها مورد‌های دلخواه خود را جست‌وجو کرده و بعد از شناسایی و مکالمه تلفنی با مشاور مربوطه، تصمیم به بازدید از محل را بگیرند.

بازاریابی کم هزینه

آنچه در طی چند سال اخیر در بازار خرید و فروش مسکن باب شده، نوعی بازاریابی کم هزینه از طریق آگهی روزنامه‌هاست که رونق این نوع جست‌وجوی مسکن تا حدی بر روی کار بنگاه‌های مسکن نیز تاثیرگذار بوده است. اغلب مشاوران املاک روزانه به‌صورت ثابت در یکی دو روزنامه‌ موردهای فروشی را آگهی می‌کنند. این مشاوران بهتر از سایر فعالان بازار مسکن به تاثیر رسانه‌های مکتوب بر رونق یا رکود بازار اعتقاد دارند.

درباره واقعه سه‌شنبه

برخی از این فعالان درباره واقعه‌ای که پریروز در نبود روزنامه همشهری بازار مسکن را فراگرفت، به خبرنگار دنیای اقتصاد گفتند: روز سه شنبه کار ما کاملا تعطیل بود و هیچ تلفن و مراجعه‌ای نداشتیم.آنها اعلام کردند: در ساعات اولیه صبح سه‌شنبه ابتدا تصور کردیم اتفاق خاصی در کشور افتاده که هیچ‌کس برای خرید یا اجاره مسکن مراجعه نمی‌کند، اما وقتی از تعطیلی همشهری باخبر شدیم، دلیل خلوتی بازار مسکن را هم متوجه شدیم.

ارتباط بین درآمد مشاوران و آگهی روزنامه‌ها

با آنچه برخی از مشاوران املاک درباره روز سه‌شنبه بیان کردند، مشخص شد غالب واسطه‌های خرید و فروش مسکن به آگهی روزنامه‌ها وابسته هستند. تعدادی از این واسطه‌ها حتی از این وابستگی رضایت ندارند و معتقدند در مواقعی همچون سه‌شنبه گذشته، تعطیلی یک روزنامه می‌تواند کاسبی و درآمد روزانه‌شان را تحت‌‌شعاع قرار دهد، اما به دلیل ارتباط تنگاتنگی که مردم با روزنامه‌ها دارند، چاره‌ای جز معرفی بنگاه یا فایل‌های فروشی در آنها را ندارند.

مرخصی اجباری در روز سه‌شنبه

مدیر یک آژانس مسکن در شمال تهران دراین باره به دنیای‌اقتصاد گفت: هفته‌ای ۳ الی ۴ روز در روزنامه‌ همشهری آگهی معرفی آژانس و تقریبا هر روز آگهی‌های فروش مسکن می‌دهد. وی افزود: پریروز، به دلیل عدم انتشار نیازمندی این روزنامه، مشاوران آژانس را مرخص کردم و به آنها مرخصی اجباری دادم. این فعال بازار مسکن تصریح کرد: با هر آگهی، روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر به بنگاه زنگ می‌زنند و از این تعداد، بین ۲ تا ۳ نفر قرار بازدید با ما تنظیم می‌کنند.

نیمی از مراجعه‌ها به خاطر آگهی روزنامه

راهنما، مشاور بنگاه مسکن املاک ایرانیان نیز درباره سهم آگهی روزنامه‌ها در میزان مراجعه مردم، به دنیای اقتصاد گفت: ما تقریبا هر روز تعدادی آگهی به نیازمندی روزنامه‌ای که سه‌شنبه منتشر نشد، می‌دهیم و نیمی از تلفن‌ها و مراجعات به بنگاه ما از طریق همین آگهی‌ها است. وی افزود: تعطیلی روزنامه‌ها واقعا بر کار ما در بازار مسکن اثر منفی می‌گذارد.

کریمی مشاور آژانس املاک بزرگ نارمک با بیان اینکه ماهانه حدود ۲میلیون تومان آگهی در روزنامه‌ها منتشر می‌کند به دنیای اقتصاد گفت: ۲۵درصد از مراجعات به بنگاه ما از طریق همین آگهی‌ها است. وی افزود: روز گذشته با چاپ مجدد نیازمندی‌های همشهری، فشار کار ما دوبرابر شد، چون بعد از یک روز تعطیلی اجباری بازار مسکن، آگهی‌ها در روز چهارشنبه افزایش یافت.یکی دیگر از واسطه‌های خرید و فروش مسکن نیز با بیان اینکه برای هر آگهی روزنامه‌ای، حدود ۱۰۰ نفر به‌صورت تلفنی از آن اطلاعات می‌گیرند، به دنیای اقتصاد گفت: پریروز خلوت‌ترین روز را پشت‌سر گذاشته و این نگرانی را داشته که اگر نیازمندی روزنامه همشهری دیگر منتشر نشود، چگونه باید به کار خود ادامه دهد.

عزا گرفتیم

مدیر یکی از شعبه‌های بزرگترین آژانس املاک در تهران نیز معتقد است درحال حاضر انحصار خاصی در آگهی‌های خرید و فروش مسکن بوجود آمده و همین باعث شده در مواقعی همچون سه‌شنبه گذشته، با عدم انتشار یک روزنامه، بازار معاملات و مراجعه‌های ملکی یک‌دفعه با شوک مواجه شود.مومنی مدیر شعبه ۴ املاک رابینسون تصریح کرد: پریروز ما عزا گرفته بودیم و مشاوران ما با قحطی مشتری‌های تلفنی روبه‌رو شده‌ بودند.