نقد منصفانه را قبول می‌‌کنیم

گروه مسکن: معاون وزیر مسکن در خصوص انتقاد‌هایی که از کندی اجرای طرح مسکن مهر می‌شود، گفت: کسانی که با مقوله ساخت‌وساز آشنا هستند در خصوص ساخت مسکن برای حدود یک‌میلیون نفر با سطح درآمدهای پایین، بسیار منصفانه‌تر برخورد می‌کنند، اما ما در عین حال از هر انتقاد سازنده‌ای استقبال می‌کنیم. منوچهر خواجه‌دلویی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، تخصیص تسهیلات بانکی را یکی از عمده‌ترین مشکلات طرح مسکن مهر برشمرد و اظهار داشت: با دستور رییس‌جمهور و در ابتدای دولت دهم یک خط اعتباری ویژه از سوی بانک مرکزی به‌این طرح اختصاص داده شد که بسیاری از مشکلات را برطرف کرد. وی با بیان اینکه در مرحله اول ۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به ‌این خط اعتباری اختصاص داده شد، افزود: هر زمان که‌ این اعتبار به پایان برسد بانک مرکزی دوباره ‌این خط را شارژ می‌کند و محدودیتی از سوی بانک مرکزی برای تامین منابع مورد نیاز این خط اعتباری در نظر گرفته نشده است.

معاون وزیر مسکن، از رشد چشمگیر مراحل پی سازی، اسکلت و سقف، سفت‌کاری و نازک‌کاری خبر داد و افزود: تعداد واحد‌هایی که در مرحله پی‌سازی هستند ۶۱درصد، تعداد واحد‌های در مرحله اسکلت و سقف ۱۳۸درصد، تعداد واحدهایی که در مرحله سفت‌کاری قرار دارند ۲۱۱درصد و تعداد واحدهایی که در مرحله نازک‌کاری هستند ۳۸۳درصد رشد کرده‌اند.

وی در خصوص مسکن مهر استان تهران نیز گفت: برای اجرای طرح مسکن مهر در تهران باید ۲۲۴‌هزار واحد ساخته شود که حجم بسیار بالایی است. از این تعداد ۹۰هزار واحد وارد مراحل اجرایی شده و ۱۴هزار و ۸۰۰ واحد در مرحله اسکلت و سقف قرار دارد که نسبت به دو ماه و نیم پیش که واحد‌ها حتی به مرحله پی هم نرسیده بودند، رشد قابل ملاحظه‌ای است.

منوچهر خواجه دلویی افزود: طرح مسکن مهر در راستای تکلیف ۳۱ قانون اساسی و تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد انجام شده که دولت‌های قبلی در سال‌های گذشته باید به آن می‌پرداختند.

معاون وزیر مسکن با رد ادعای کاهش تسهیلات انبوه‌سازان به دلیل اجرای طرح مسکن مهر، افزود: منابع مالی مورد نیاز این طرح از خط اعتباری ویژه بانک مرکزی تامین می‌شود و این منابع هیچ ارتباطی به منابع بانک‌ها ندارد که بر روی تسهیلات سایر بخش‌ها تاثیر بگذارد.

وی در خصوص دیگر انتقادات انبوه‌سازان نیز تصریح کرد: در شیوه‌نامه جدید اجرای طرح مسکن مهر انبوه‌سازان می‌توانند با رعایت سه شرط قیمت، زمان تحویل و مشخصات فنی با سازمان مسکن و شهرسازی برای ساخت واحد‌های مسکونی قرارداد ببندند. خواجه دلویی، ادامه داد: البته در این مدل انبوه‌سازان تنها از سود پیمانکاری سود می‌برند و تعداد قابل توجهی از انبوه‌سازان نیز برای عقد قرارداد اقدام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، خواجه دلویی معاون امور مسکن وزیر مسکن در ادامه گفت و گو با سایت اطلاع رسانی دولت افزود: در ماه های اخیر پرداخت تسهیلات مسکن مهر از رشد خوبی برخوردار شده است و در حال حاضر مشکلی به لحاظ وام ساخت وجود ندارد.

خواجه دلویی تصریح کرد: برخی استان ها در ساخت مسکن مهر از پیشرفت خوبی برخوردار هستند.