وام 20 میلیونی برای مسکن مهر

عکس: دنیای اقتصاد

برنامه حذف بیمه و مالیات از پروژه‌های ۹۹ ساله

برآورد انبوه‌سازان: اگر بیمه و مالیات حذف شود هزینه ساخت مسکن مهر درست ۲۵‌درصد کاهش پیدا می‌کند فرید قدیری

وزیر مسکن از کمک‌های جدید اعم از مالی و فنی برای مسکن مهر خبر داد.

در این راستا وزارت مسکن برای آن دسته از تعاونی‌های مسکن مهر که زمین‌ ۹۹ ساله‌شان را گرفته، اما هنوز موفق به شروع عملیات ساخت نشده‌اند، آمادگی دارد در کلان‌شهرها بخصوص در تهران، انبوه‌ساز قابل‌اعتماد با قیمت مترمربعی ۲۸۰ تا نهایت ۳۲۰‌هزار تومان به تعاونی‌ها معرفی کند.

بخش دیگری از طرح دولت برای کمک ویژه به مسکن مهر، شامل تسهیلات ساخت می‌شود، به‌طوری که اگر تعاونی‌ها از روش صنعتی‌‌سازی در پروژه‌ها استفاده کنند، تسهیلات ۱۴‌میلیون تومانی در نظر گرفته شده برای آنها به ۲۰‌میلیون افزایش خواهد یافت.

در اقدامی دیگر، وزارت مسکن از محل یارانه ۱۵۰۰‌میلیارد تومانی که از درآمدهای نفتی تامین شده، به ساختمان‌هایی که مقررات ملی ساختمان را رعایت کنند، متر مربعی ۱۰‌هزار تومان کمک بلاعوض خواهد کرد.

همچنین طرح دیگری در دست بررسی است که اگر کارگروه مسکن با آن موافقت کند بیش‌از ۲۰‌درصد از هزینه ساخت مسکن مهر در پروژه‌های انبوه‌سازی کاهش خواهد یافت. این طرح به دنبال حذف بیمه و مالیات از پیمانکاران است.

یکی از انبوه‌سازان که در حال حاضر ۳‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مهر در شهر جدید هشتگرد می‌سازد، به دنیای اقتصاد گفت: برای این پروژه مجبور شده معادل ۲۳‌درصد از کل ارزش قرارداد را بابت بیمه و مالیات به دولت بپردازد.

علی نیکزاد وزیر مسکن روز گذشته در این باره گفت: ‌درصدد هستیم برای حذف بیمه و مالیات مربوط به پروژه‌های مسکن مهر از دولت مصوبه بگیریم.

به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی‌ها نشان می‌دهد در تهران تعاونی‌های مسکن مهر یا به علت عدم تامین مالی توسط اعضا قادر به ساخت‌وساز نیستند یا اینکه مهارت کافی برای مذاکره با انبوه‌ساز را ندارند.

از سوی دیگر قیمت‌های فوق‌العاده متفاوتی که سازنده‌ها پیشنهاد می‌کنند باعث شده مدیران تعاونی‌های مسکن نتوانند تصمیم نهایی برای انتخاب پیمانکار بگیرند.اما مشکل فوق با هماهنگی وزارت مسکن در تهران رفع شده است.

شرکت عمران شهرهای جدید در حال حاضر برای ساخت بیش‌از ۱۰۰‌هزار واحد مسکونی مهر در اطراف تهران، تفاهم‌نامه امضا کرده است. انبوه‌سازان در قالب این تفاهم‌نامه آمادگی دارند با تعاونی‌ها قرارداد ساخت امضا کنند و قیمتی که باید برای ساخت نهایی کنند طبق تفاهم اولیه، بین ۲۸۰ تا ۳۲۰‌هزار‌تومان خواهد بود.

کلنگ «مسکن ۶۰‌ روزه»زمین زده شد

کلنگ پروژه «ساخت مسکن در ۶۰ روز» بالاخره زمین زده شد. این پروژه که قرار بود به‌صورت پایلوت در دولت نهم اجرایی شود، سرانجام دیروز توسط وزیر مسکن دولت دهم کلنگ‌زنی شد.

پروژه «مسکن ۶۰ روزه» شامل ۸۰ واحد مسکونی است که در قالب ساختمان‌های دو طبقه قرار است تا پایان بهمن‌ماه در شهر جدید هشتگرد ساخته شود. قیمت ساخت در این شیوه متر مربعی ۲۹۰‌هزار تومان پیش‌بینی شده است که در صورت موفقیت اولیه در پروژه پایلوت، از آن برای ساخت پروژه‌های مسکن مهر استفاده خواهد شد.

هشتگرد هماهنگ‌تر از پرند

وزیر مسکن دیروز از شهر جدید هشتگرد بازدید کرد. در این شهر که براساس اهداف در نظر گرفته شده قرار است ۶۰۰‌هزار نفر ساکن شوند، تاکنون نزدیک به ۵۰‌هزار خانوار این شهر را برای زندگی برگزیده‌اند.

در حال حاضر ساخت ۲۵‌هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌های کارمندی در این شهر در دست اقدام است.

در شهر جدید هشتگرد تاکنون ۸۷‌هزار و ۸۶۳ نفر برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۸‌هزار و ۷۰۸ نفر برای انجام مراحل بعدی مراجعه نکرده‌اند.

طبق آخرین آمارهایی که مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد اعلام کرده تاکنون ۲۵‌هزار و ۳۹۳ متقاضی مسکن مهر زمین‌های ۹۹ ساله را تحویل گرفته‌اند و ۴۳۴ واحد مسکونی این طرح در مرحله فونداسیون قرار دارد.

شهر جدید هشتگرد به لحاظ حجم پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر به مراتب از شهر جدید پرند جلوتر است، این درحالی است که در سال ۸۶ که تازه مرحله آماده‌سازی زمین‌های ۹۹ ساله شروع شده بود پرند شهر پیشتاز بود.

به گزارش دنیای اقتصاد، علی نیکزاد دیروز در جریان بازدید از پروژه‌های مسکن مهر در هشتگرد، به برخی تعاونی‌ها که بیش‌از ۱۰ سال است چند هکتار زمین را در اختیار گرفته؛ اما هیچ اقدامی برای ساخت انجام نداده‌اند، هشدار داد زمین‌ها را از آنها پس خواهد گرفت.

نیکزاد تصریح کرد: اگر این تعاونی‌ها ظرف سه ماه آینده اقدامی نکنند، زمین از آنها پس گرفته خواهد شد.

دغدغه فضاهای آموزشی در مسکن مهر

در برخی شهرها از جمله شهر جدید هشتگرد که مناطق وسیعی از زمین‌های ۹۹ ساله هم‌اکنون زیر ساخت قرار دارد، برخی اعضای تعاونی‌ها از هم‌اکنون دغدغه خدمات تجاری، آموزشی، رفاهی و بهداشتی را دارند.

این افراد می‌گویند چنانچه در دو سال آینده، ساختمان‌ها آماده تحویل شود، امکان زندگی در این واحدها بدون وجود مدرسه، مغازه و سایر امکانات خدماتی و رفاهی وجود ندارد.