روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی درباره تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد تغییر پایتخت ایران نوشت: ایران به دلیل ترس از وقوع زلزله بزرگ در تهران تصمیم گرفت که پایتخت خود را عوض کند! به گزارش سایت خبری تابناک، گاردین در گزارش خود اضافه کرده است: کارشناسان از قریب الوقوع بودن زلزله تهران خبر داده‌اند و مقامات ایران نیز به تغییر پایتخت رضایت داده‌اند، اما مشخص نیست که این مرکز سیاسی در شهر مشخصی تعیین خواهد شد یا اینکه ایرانی‌ها منطقه جدیدی را انتخاب و پایتخت جدیدی را در آن بنا خواهند کرد.

این روزنامه می‌افزاید: موضوع تغییر پایتخت در ایران سابقه‌ای ۲۰ ساله دارد، اما هیچگاه جدی تلقی نشد تا اینکه زلزله بم رخ داد و ۴۰هزار نفر در آن حادثه کشته شدند و پس از آن کارشناسان اعلام کردند که تهران روی ۱۰۰ گسل روان قرار گرفته و بعضی از این گسل‌ها تا ۱۰۰ کیلومتر نیز طول دارند، بنابراین وقوع یک زلزله هرچند کوچک می‌تواند به فاجعه‌ای انسانی تبدیل شود و ساختمان‌های زیادی را نابود کند.

در همین باره، روزنامه عربی الحیات نیز به نقل از بهرام عکاشه استاد علوم پایه دانشگاه آزاد نوشت: من از ۴۰ تا ۵۰ سال پیش ضرورت تغییر پایتخت را متذکر شده‌ام و اگر به توصیه‌ام عمل می‌شد اکنون تهران به حجمی نمی‌رسید که کنترل آن غیر ممکن شود و هر روز شاهد مشکل جدیدی باشیم.

عکاشه از ایجاد پایتخت جدید در منطقه‌ای بین شهرستان‌های دلیجان و قم در استان مرکزی حمایت کرد و دلیل این انتخاب را چنین بیان کرد: این منطقه در ۲۰۰۰ سال گذشته هیچ زلزله‌ای را شاهد نبوده است.