ترس از افزایش قیمت مسکن تحت تاثیر هدفمند شدن یارانه‌‌ها

گروه مسکن - مهدیس فرقانی: دوره رکود در بازار مسکن بنا به گفته برخی از مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران رو به اتمام است؛ چراکه بسیاری از بنگاهداران فعال در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد، در مورد وضعیت فعلی بازار این‌طور اظهارنظر کردند: نزدیک به ۲ هفته است که بازار خرید و فروش مسکن کمی‌رونق گرفته است و بالاخره خریداران تصمیم به خرید گرفته‌اند؛ زیرا در مقایسه با چند ماه گذشته می‌توان متوجه استقبال بیشتر خریداران از بازار شد و از طرف دیگر تعداد معاملات صورت گرفته طی چند روز گذشته تقریبا چشمگیر بوده است.
اما نکته‌ای که باید ذکر کرد این است که چه مساله‌ای باعث شد تا خریداران برای خرید به بازار پس از مدت‌ها روی آورند؟
اکثر بنگاهداران مسکن در پاسخ به این سوال گفتند: بحث جدیدی که امروز در بازار بین خریداران و فروشندگان داغ است، مساله «هدفمندکردن یارانه‌ها» است، زیرا از گفته های دو طرف معامله مشخص است که آنها نگران وضعیت بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هستند. پیش‌بینی خریداران و فروشندگان در بازار این است که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت مسکن افزایش خواهد یافت. به همین خاطر خریداران برای غلبه بر ترس از این موضوع برای خرید هر چه سریع‌تر به بازار مراجعه کرده‌اند، اما از سوی دیگر فروشندگان نگران هستند که با فروش ملک خود در زمان فعلی متحمل ضرر شوند؛ چراکه ممکن است قیمت مسکن در آینده بیش از مقدار زمان حال باشد.
همچنین عده دیگری از بنگاهداران نظر به این دارند که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها 100درصد روی قیمت مسکن تاثیر خواهد داشت، چراکه در زمان فعلی تنها با بحث این موضوع جو روانی بازار کمی ‌با مشکل رو‌به‌رو شده است چه برسد به اینکه این طرح اجرا شود. البته طی مدتی که رکود در بازار مسکن سایه افکنده بود، قدرت و توانایی خرید مردم کم بود حالا اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کند وضعیت از این بدتر خواهد شد و حتی شاید بتوان یک دوره رکود دیگر را برای آینده نزدیک پیش‌بینی کرد.