شهرداری تهران از «عوارض رنگی» 90میلیارد تومان درآمد کسب کرد

«عوارض نوسازی» و «خدمات پسماند» صندوق شهرداری را پر کرد

گروه مسکن- سحر باباخانی: شهرداری تهران از محل عوارض «نوسازی» و «خدمات پسماند» که تهرانی‌ها آن را به «عوارض رنگی» می‌شناسد تاکنون ۹۰میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. به‌رغم اینکه در ۶ ماه اول سال، صدور پروانه‌های ساختمانی که مهم‌ترین منبع مالی شهرداری تهران است۶۰درصد کاهش داشته، مدیرکل اداره تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری از افزایش درآمدها از محل عوارض نوسازی و پسماند خبر داده است.

سیدمناف هاشمی در توضیح این مطلب به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: از نظر وصول درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه تا این تاریخ مطابق سال گذشته درآمد داشته‌ایم به شکلی که در ۶ ماه اول سال ۸۷، ۱۸۰۰میلیارد تومان مجموع درآمدهای نقدی و غیرنقدی محقق شده و در زمان مشابه (سال ۸۸) نیز ۱۸۵۰میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری محقق شده که از این میزان ۹۲درصد درآمدهای غیرنقدی و ۷۰درصد درآمدهای نقدی به دست آمده است و با درنظر گرفتن شرایط سخت مالی برای این سازمان پیشرفت چشمگیری در این زمینه صورت گرفته است.

به گفته رییس دفتر تشخیص وصول درآمدهای شهرداری تاکنون ۹۰میلیارد تومان از محل اخذ عوارض خدمات پسماند، عوارض نوسازی و عوارض کسب و پیشه نصیب شهرداری تهران شده که این رقم قابل توجهی از درآمدهای پایدار شهرداری است. این رقم در سال ۸۶، ۶۰درصد و در سال ۸۷، ۴۳درصد درآمد شهرداری را به خود اختصاص داده بود. این درحالی است که طبق پیش‌بینی‌های ارائه‌شده

تا پایان آبان‌ماه درآمدهای شهرداری از محل دریافت قبوض شهری به ۱۰۰میلیارد تومان و تا پایان سال به ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیارد تومان خواهد رسید و این پیشرفت به نوعی افزایش نجومی درآمدهای پایدار شهری را به دنبال خواهد داشت.مناف هاشمی در ادامه یادآور شد: در سال ۸۳ و ۸۴ قبوض شهری تنها ۲۰میلیارد تومان از درآمد شهرداری تهران را به خود اختصاص داده بودند و افزایش ۵برابری

پرداخت این قبوض ظرف ۴ سال نشان می‌دهد که شهرداری تهران به وصول درآمدهای پایدار نزدیک شده است.

شهرداری به دنبال اخذ وام‌های خارجی

با وجود درآمدهای پایدار و ناپایدار، شهرداری تهران با انجام مذاکراتی با کشورهای چین و ... در آستانه دریافت کارهای مقدماتی برای اخذ فاینانس و وام‌های خارجی و شناخت فعالیت‌های این سازمان در سطح جهانی است تا از این طریق نیز مشکلات مالی موجود را تا حدودی مرتفع کند.

این در حالی است که دریافت ۷۰۰میلیارد تومان فاینانسی که قرار بود از کشور چین دریافت شود نیز در دست بررسی است و ۱۰درصد پیش‌پرداخت آن نیز انجام شده‌ است.

۹۵درصد ممیزی املاک به اتمام رسیده

سید مناف هاشمی در ادامه توضیحات خود با اشاره به ابلاغ ممیزی املاک از سال ۸۶ تاکنون گفت: تاکنون برای اجرای این ابلاغیه ۱۰۰۰نفر نیروی کارشناس و ۲۲ستاد منطقه‌ای در نظر گرفته شده و تا به امروز کار ممیزی تمامی املاک در ۲۰منطقه تهران به غیر از مناطق ۳ و ۸ به اتمام رسیده و همزمان با اجرای این ابلاغیه کلیه پلاک‌کوبی‌های جدید و نامگذاری برخی معابر بی‌نام نیز به اتمام رسیده است.با استناد به گفته‌های مدیر اداره تشخیص و وصول درآمدهای شهرداری تهران، در سال ۸۷ پیش‌بینی می‌شد که ۵ تا ۶درصد از درآمدهای شهرداری پایدار بوده و این میزان نسبت به درآمدهای ناپایدار افزایش پیدا کند. این در حالی است که در سال ۸۶، ۲۲درصد درآمدهای پایدار و در سال ۸۷، ۱۷درصد درآمدهای پایدار محقق شده است و امسال (سال ۸۸) که فاز دوم اجرای طرح جامع درآمدهای پایدار است ۲۵درصد وصولی‌های ۷ماهه از محل درآمدهای پایدار کسب شده است و با در نظر گرفتن آمار ذکر شده، شهرداری تهران با رشد ۷درصدی درآمدهای پایدار مواجه بوده و ایده‌آل این طرح، رسیدن به ۶۰درصد درآمد پایدار و ۴۰درصد درآمد ناپایدار ظرف ۵سال آینده است.