دنیای اقتصاد- انبوه‌سازان بسته‌ای حاوی «راهکارهای رسیدن به رونق مسکن» را تدارک دیده‌اند که قرار است به زودی تقدیم مقام ارشد دولت شود؛ مهم‌ترین موضوع در بسته پیشنهادی، درخواست تحول در تسهیلاتی است که بانک‌ها در حال حاضر به بخش مسکن پرداخت می‌کنند؛ به‌این صورت که سقف وام ساخت به ۵۰میلیون تومان افزایش یابد و جریان پرداخت تسهیلات خرید مسکن نیز در قالب وام ۳۰میلیون تومانی مجددا برقرار شود. یک عضو شورای عالی مسکن در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: وام خرید مسکن در دولت فعلی احیا نخواهد شد؛ ضمن اینکه سقف وام ساخت نیز به دو دلیل نمی‌تواند بیش از رقم فعلی افزایش یابد.مقداد همتی تصریح کرد: اما در دولت برنامه‌ای برای ارتقای اثرگذاری وام ساخت مطرح است؛ به‌گونه‌ای که در صورت امکان طول مدت سپرده‌گذاری برای دریافت وام ۳۰میلیون تومانی ساخت مسکن از یک سال به ۶ ماه کاهش پیدا کند.

بسته انبوه‌سازان برای رونق مسکن آماده تحویل به دولت شد

تغییرات پیشنهادی در وام مسکن

رییس انجمن انبوه‌سازان: ۵۰میلیون برای ساخت و ۳۰میلیون برای خرید اختصاص یابد

عضو شورای عالی مسکن: برنامه دولت تلاش برای کاهش سپرده‌گذاری وام ساخت است

گروه مسکن - لیلا درخشان: انبوه‌سازان تا چند روز دیگر بسته‌ای حاوی مسیر‌های دسترسی به رونق مسکن را برای اجرا توسط وزارت مسکن و بانک مرکزی، به رییس جمهور تحویل می‌دهند. در این بسته، دولت در برابر دو پیشنهاد قرار گرفته که اولی افزایش سقف وام ساخت به ۵۰‌میلیون تومان و دومی احیای تسهیلات خرید مسکن در قالب وام ۳۰‌میلیون تومانی است.

درخواست جدید انبوه‌سازان اگرچه هنوز اعلام رسمی نشده، اما پیگیری دنیای اقتصاد از شورای عالی مسکن نشان می‌دهد این دو پیشنهاد به احتمال خیلی زیاد در میان دولتیان، طرفدار نخواهد داشت. برعکس دولت در مقابل این دو پیشنهاد، برنامه کاهش زمان سپرده‌گذاری وام ساخت را در دست بررسی دارد.

برنامه مد نظر دولت

یک عضو شورای عالی مسکن در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: وام خرید مسکن هرگز در دولت فعلی احیا نخواهد شد. همچنین سقف وام ساخت مسکن نیز به دو دلیل نمی‌تواند بیش‌از رقم فعلی افزایش پیدا کند. اما در دولت برنامه‌ای برای ارتقای اثرگذاری وام ساخت، در دست بررسی است. مقداد همتی در توضیح بیشتر درباره برنامه مدنظر دولت برای تغییر در نحوه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن گفت: در حال حاضر سازنده‌ها برای دریافت ۳۰‌میلیون تومان وام ساخت باید مبلغ ۱۵‌میلیون تومان یکساله در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند. اما دولت قصد دارد در صورت امکان طول مدت سپرده‌گذاری را به ۶ ماه کاهش دهد. همتی تصریح کرد: ۳۰‌میلیون تومان وام ساخت، با توجه به کاهش هزینه ساخت مسکن، رقم مناسبی است و سازنده‌ها می‌توانند با آورده نقدی حداکثر معادل نصف این رقم اقدام به ساخت‌وساز کنند. عضو شورای عالی مسکن در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد افزود: افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن از یک سو باعث افزایش رقم سپرده‌گذاری می‌شود که این حبس سرمایه‌ سازنده‌ها را به دنبال دارد و از سوی دیگر بازپرداخت وام سنگین خواهد شد که این نیز احتمال عدم پرداخت اقساط را در پی خواهد داشت. مقداد همتی همچنین گفت: احیای وام خرید مسکن باعث افزایش نقدینگی در بازار و در نهایت تورم قیمت مسکن خواهد شد.

جزئیات بسته انبوه‌سازان

به گزارش دنیای‌اقتصاد، انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان بسته‌ای برای تحویل به رییس جمهور آماده کرده است. مجتبی بیگدلی، رییس این انجمن پیش‌بینی کرده است در صورت تصویب محتوای این بسته، بازار مسکن رونق خواهد گرفت.

محور اصلی بسته جدید انبوه‌سازان، شامل ارائه راهکارهای عملی برای افزایش توان مالی دهک‌های ۵ و زیر ۵، پیشنهاد افزایش وام خرید و تولید مسکن به ۵۰میلیون تومان و پیشنهادهایی برای ایجاد تحرک در بازار مسکن است.

انبوه‌سازان سال گذشته نیز بسته‌ای با هدف حل معضل مسکن تقدیم دولت کردند که با واکنش سرد مواجه شد، اما این‌بار می‌گویند عزم وزیر مسکن و شهرسازی برای حل بحران مسکن باید تعامل رییس‌جمهور با بخش خصوصی برای کمک به مهندس نیکزاد را به دنبال داشته باشد از همین روی ممکن است امسال بر خلاف سال گذشته بسته آنان سربلند از مراجع دولت عبور کند. انبوه‌سازان عقیده دارند در حال حاضر پروژه مسکن مهر به حالت نیمه تعطیل در آمده است و با توجه به عزم وزیر مسکن و شهرسازی برای به حرکت در آوردن چرخ مسکن مهر قطعا بسته پیشنهادی آنان این پتانسیل را دارد که به عنوان بازوی اجرایی قوی برای عملی کردن اراده وزیر مسکن و شهرسازی در به سرانجام رساندن پروژه مسکن مهر باشد. مجتبی بیگدلی، رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در تشریح جزئیات دقیق این بسته پیشنهادی گفت: با توجه به تصمیم جدی مهندس علی نیکزاد برای ساماندهی پروژه ملی مسکن مهر که مصداق بارز آن سفرهای استانی ایشان به سراسر کشور به صورت هفتگی برای بازدید از روند اجرایی مسکن مهر است انبوه‌سازان نیز در همین راستا تصمیم گرفته‌اند همسو با اقدامات وزیر مسکن برای رونق بازار مسکن بسته‌ای را تقدیم رییس‌جمهور کنند.

بیگدلی، محورهای کلی این بسته را شامل افزایش وام خرید و تولید مسکن، افزایش توان مالی دهک‌های ۵ و زیر ۵ به منظور خرید مسکن و همچنین پیشنهادهایی برای ایجاد تحرک در مسکن مهر عنوان کرد. سازنده‌های عضو انجمن انبوه‌سازان معتقدند با توجه به اینکه صنف متبوع آنان گلوگاه‌های مسکن را کاملا می‌شناسند در نتیجه بسته پیشنهادی آنان در صورتی که مورد توجه قرار گیرد قادر خواهد بود در حدود ۲۰ الی ۳۰درصد قیمت مسکن را کاهش دهد.

جو بازار پارسال منفی بود

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استقبال سرد رییس‌جمهوری از بسته پیشنهادی انبوه‌سازان در سال گذشته را ناشی از سیاست‌های نادرست وزیر سابق مسکن و شهرسازی قلمداد کرد و به دنیای اقتصاد گفت: جو روانی منفی که وزیر سابق در بازار مسکن ایجاد کرده بود باعث شد تا به دنبال آن پیشنهاد‌های انبوه‌سازان نیز با آن فضا تلاقی کند و متعاقب آن بسته آنان با اقبال مواجه نشود. بیگدلی خاطرنشان کرد: اما در حال حاضر با توجه به اینکه مهندس نیکزاد برای ساماندهی معضل مسکن و به خصوص پروژه مسکن مهر اصرار دارد در نتیجه قطعا رییس‌جمهوری از بسته جدید بخش خصوصی استقبال خواهد کرد.

افزایش وام ساخت ضد رکود است

در همین راستا ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: قطعا اگر دولت وام خرید و ساخت مسکن را افزایش دهد به نفع بازار مسکن است؛ چرا که سازندگان مسکن با دریافت وام می‌توانند اقدام به تولید بیشتر مسکن کنند و تولید مسکن رونق و کاهش قیمت مسکن را به دنبال خواهد داشت. وی گفت: اما با توجه به اینکه بانک‌ها از منابع لازم برخوردار نیستند بعید به نظر می‌رسد که افزایش وام عملی شود.

آثار تورمی به دنبال دارد؟

اما در حالی که بسیاری از انبوه‌سازان موافق افزایش وام ساخت هستند، رییس یک تشکل ساختمانی معتقد است افزایش وام آثار تورمی به دنبال خواهد داشت.

غلام‌عباس جمشیدی، رییس هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان چهار محال بختیاری اعتقاد دارد در صورتی که وام خرید و تولید مسکن افزایش پیدا کند نقدینگی زیادی به بازار مسکن وارد خواهد شد که همین امر آثار تورمی در بازار مسکن به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر اگر هزینه ساخت واحد مسکونی را مترمربعی ۴۵۰هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت تمام شده ساخت یک واحد مسکونی ۸۰متری حدود ۴۰میلیون تومان می‌شود که بر این اساس ۲۵میلیون تومان تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن کفایت می‌کند.