گروه مسکن- باهره دامغانی: اطلاعات مستند از بازار مسکن طی آذر ماه تا پایان مرداد ماه نشان می‌دهد که از تعداد ۲۰۶‌هزار و ۵۹۵ معامله ملکی در کشور، ۱۱۸‌هزار و ۶۹۰ معامله مختص خرید و فروش و ۸۱‌هزار و ۷۹۹ معامله مربوط به معاملات اجاره بوده است. البته در یک ماه گذشته سامانه‌ای که وزارت بازرگانی آن را برای کنترل بازار مسکن راه‌اندازی کرد، ضمن شناسایی سه دوره خفیف قیمت‌ها و کاهش آنی آن در ۵ ماه اول سال جاری، از شکل گیری موج جدید کاهش قیمت در بازار مسکن برای مهر ماه را پیش‌بینی کرد و از سوی دیگر مصطفی قلی خسروی - رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران- به این مساله پرداخته بود که بازار مسکن با ورود به نیمه دوم سال، موج جدیدی از کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد. این در حالی بود که برخی از مشاوران املاک اعلام کرده بودند، مسکن بیش از این ارزان نخواهد شد و حتی برخی دیگر از بنگاه‌داران پیش‌بینی کرده بودند که بازار مسکن از اواسط تابستان رونق خواهد گرفت و بدین ترتیب قیمت‌ها افزایش خواهد یافت، اما در حال حاضر آنچه قیمت‌های ثبت شده در مبایعه‌نامه مربوط به خرید و فروش مسکن نشان می‌دهد، ارزانی در بازار مسکن تمدید شده است.

تحقیقات میدانی خبرنگار دنیای‌اقتصاد بیان‌گر این مساله است که در تهران فصل گذشته، رشد قیمت‌ها همواره منفی بوده است. همچنین آمارهای رسمی‌از تغییرات قیمت در بازار مسکن تهران نشان می‌دهد که شیب تند کاهش قیمت که چند ماهی بود بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده بود، ملایم شده و قیمت‌های پیشنهادی در برخی از مناطق شبیه به قیمت‌های تابستانی است. به همین علت بسیاری از بنگاه‌داران اظهار می‌کنند که بازار مسکن تا پایان سال شاهد تثبیت ارزش معاملاتی خواهد بود و دوره کاهش مداوم قیمت مسکن را تمام شده می‌دانند. در همین راستا رییس اتحادیه مشاوران املاک ارومیه در گفت و گو با ایسنا توضیح داد: کاهش ۲۰‌درصدی معاملات مسکن در سال جاری موجب افزایش رکود مسکن شده است.

قاسمی‌آذر با اشاره به رکود مسکن در استان گفت: معاملات مسکن نسبت به سال گذشته ۲۰‌درصد کاهش یافته و باعث افزایش بیش از پیش رکود موجود در این زمینه شده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک ارومیه در رابطه با توان و ظرفیت بازار در ادامه کاهش قیمت گفت: پیش‌بینی نمی‌کنم، اما مطمئن هستم که افزایش قیمت در بازار مسکن نخواهیم داشت. وی همچنین درباره نقش اتحادیه مشاوران املاک در کنترل و قیمت‌گذاری مسکن در استان اظهار کرد: اتحادیه نقشی در قیمت‌گذاری ندارد و نمی‌تواند داشته باشد، چون قیمت‌ها بین طرفین به صورت توافقی است، پس اتحادیه هیچ دخالتی در این موضوع ندارد و در این صورت در کنترل قیمت نیز نقشی ندارد.