متوسط قیمت مسکن در شمال تهران
گروه مسکن- مهدیس فرقانی: بنگاه‌های مسکن می‌گویند: اغلب کسانی که در سه ماه اول سال جاری صاحب خانه شده‌اند از خرید خود راضی نیستند، چون در ماه‌های اخیر قیمت مسکن باز هم کاهش پیدا کرد و ارزش واقعی ملک آنها کمتر از رقمی که در زمان خرید پرداخت کرده بودند، شده است.

آیا این سرخوردگی دامن کسانی را که به‌تازگی قرار است از بازار مسکن خرید کنند، طی ماه‌های آینده خواهد گرفت؟
به گزارش دنیای‌اقتصاد، اعتماد خریداران مسکن به ثبات قیمت در بازار مسکن در اوایل سال جاری آنها را مصمم کرد تا بالاخره عزم خود را جزم و اقدام به خرید مسکن کنند، اما بررسی خبرنگار ستون نبض بازار حاکی از آن است که اعتماد این دسته از مالکان که اکثر آنها در شمال شهر تهران اقدام به خرید ملک کرده اند تا حد زیادی نقش بر آب شده است؛ چراکه پس از آن قیمت‌ها در بازار مسکن مجددا روند نزولی در پیش گرفت و همین امر باعث شده تا بسیاری از خریداران متحمل ضرر شوند. در این بین بسیاری از مشاوران املاک واقع در شمال شهر تهران به این مساله صحه می‌گذارند و می‌گویند: «به عنوان مثال مالکی در شمس آباد ملکی را در اوایل سال جاری بعد از کمی کاهش قیمت حدود ۲۰۰‌میلیون تومان خریداری کرده است، اما با گذشت ۵ ماه از خرید، قیمت این ملک نزدیک به ۲۰‌میلیون تومان افت داشته است. این مساله باعث شده خریدارانی که با این رویداد مشابه روبه‌رو شده‌اند احساس خوشایندی از زمان خرید ملک خود نداشته باشند، زیرا آنها ابتدا تصور می‌کردند زمان مناسبی را از لحاظ قیمت برای خرید ملک انتخاب کرده‌اند، اما ادامه روند کاهش قیمت بعد از خرید را پیش بینی نمی‌کردند.»
قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان نوساز در محدوده بالای همت بین 2‌میلیون و 500 هزار تا 3‌میلیون و 200 هزار تومان، نرسیده به همت محدوده میدان ملت بین 2‌میلیون و 200 هزار تا 2‌میلیون و 400 هزار تومان و همچنین در اطراف میدان بهشتی از یک‌میلیون و 700هزار تا یک‌میلیون و 900 هزار تومان از طرف فروشندگان تعیین شده است. قیمت‌های فعلی در منطقه شمس آباد از ابتدای سال تا به امروز متری 200 هزار تومان کاهش داشته است.
وضعیت قیمت مسکن در شمال تهران
جدول قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در شمال تهران که در زیر آمده است، متوسط قیمت در این محله‌ها را نشان می‌دهد. همان طور که در این جدول می‌توان مشاهده کرد حدود متوسط قیمت به ازای هر متر مربع حدود 3‌میلیون تومان است البته این نرخ برای آپارتمان‌های نوساز و چندسال ساخت مشترک است. طبق مشخصات ذکر شده، واحدهای مسکونی در جدول فروش، کمترین قیمت در محدوده جردن برای یک واحد 253 متری چند سال ساخت به میزان متری یک‌میلیون و 800 هزار تومان و از سوی دیگر بیشترین قیمت برای یک واحد 200 متری واقع در فرمانیه، متری 4‌میلیون و 200 هزار تومان از سوی مالکان اعلام شده است.