وزیر ارشاد: اختلاف نظر در سلایق همان تضارب آرا و اندیشه‌ها است

شانزدهمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها عصر دیروز با حضور سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد، علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی و جمعی از صاحبان جراید در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران افتتاح شد. به گزارش مهر، در این مراسم وزیر ارشاد نقش و تاثیر رسانه‌ها را بر جامعه انکارناپذیر توصیف کرد و گفت: انتظار این است که تمام رسانه‌ها آینه تمام‌نمای واقعیت باشند و اهالی مطبوعات باید این نکات را مد نظر داشته باشند. جامعه‌ای که مطبوعات آن پویاتر باشد، جامعه‌ای زنده و پرتحرک است چه در عرصه‌های داخلی و چه در عرصه‌های خارجی.

وزیر ارشاد گفت: اینکه مطبوعات ما مطالبات حقیقی و کاستی‌های جامعه را بیان کنند، درست است. اما اگر بنا باشد فقط به برخی مشکلات واهی پرداخته شود نه تنها گره گشا نخواهد بود بلکه خود می‌تواند بر مشکلات بیفزاید. باید مطبوعات ما به عنوان دیده بینا، گوش شنوا و زبان گویا مطالب را بیان کنند و مردم هم از دست‌اندرکاران و کسانی که این احساس تعهد و مسوولیت را کرده‌اند، انتظار دارند برخی موارد رعایت شود.

حسینی با اشاره به این موارد ادامه داد: اولین نکته رعایت عدالت و انصاف است. نباید حتی زشتکاری و دشمنی دیگران باعث شود مطبوعات پا را از عدالت فراتر بگذارند. دومین نکته بحث سودمندی و فایده رسانه‌ها است؛ ما انبوهی از اطلاعات و اخبار را داریم و از بین اینها گلچین کردن انتظاری طبیعی است. توجه به مصالح عمومی جامعه و آرامش‌بخشی و امیدآفرینی از مواردی است که باید رعایت شود. بحث بیطرفی هم نکته مهمی است؛ گاهی اوقات آدم بعضی گزارش‌ها را می‌خواند که معلوم نیست خبر است، گزارش است، تحلیل است، چیست؟ به هر حال تاثیرگذاری بیان احسن در مخاطب بیشتر است. بحث حریم خصوصی افراد را هم باید مد نظر قرار داد.

وزیر ارشاد با تاکید بر وحدت و همبستگی جامعه به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) با این مضمون که «اختلاف امتی رحمه» گفت: در اینجا اختلافات نظری در سلایق و اجراست که این همان تضارب آرا و اندیشه‌هاست. به هر حال در بسیاری از مسائل باید دیدگاه‌های مختلف مطرح شود اما بعضی مسائل هم جزو ارکان است و اختلافی در آنها نیست.

وزیر ارشاد در پایان سخنانش با اشاره به مسوولیت خطیر رسانه‌ها در برهه کنونی گفت: آخرین خبری که از تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پخش شد، مصاحبه‌ای بود با فردی که مسوولیت شهادت عزیزان ما را بر عهده گرفته و کاملا مشخص است که جهت‌گیری‌های چنین رسانه‌هایی به کدام سمت و سو است و چه همکاری‌هایی بین سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی و رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های فارسی زبان برقرار است.