کرج استان شود، تهران تضعیف می‌شود

درصورتی‌که کلانشهر کرج به استان تبدیل شود قدرت تهران برای مدیریت و اداره شهرهای اطراف تضعیف می‌شود گروه مسکن- لیلا درخشان: علی عبدالعلی‌زاده، وزیر مسکن دولت اصلاحات می‌گوید: اگر کلان‌شهر کرج تبدیل به استان شود پیامدهای ناگواری برای تهران همراه خواهد داشت که از بارزترین آن عدم امکان استقرار مدیریت متمرکز در تهران به منظور اداره شهرهای کوچک اطراف است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، در پنجمین نشست شهرداران مناطق کلان‌شهرهای کشور که صبح روز گذشته برگزار شد، علی عبدالعلی‌‌زاده با اعلام این مطلب گفت: استان شدن کرج مشکلات عدیده‌ای را برای تهران ایجاد خواهد کرد.

عضو هیات‌مدیره شرکت نوسازی شهر تهران افزود: تهران لازم است که مرکزیت خود را به عنوان یک کلان‌شهر حفظ کند و به عنوان مثال باید شهرهایی نظیر شهریار، ورامین، قزوین، رودهن و... را با حفظ مرکزیت خود مدیریت کند، اما اگر قرار شود کلان‌شهر کرج تبدیل به استان شود مرکزیت شهر تهران متزلزل خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای مدیریت شهرهای کوچک اطراف تهران و اداره مطلوب آنها لازم است که مدیریت متمرکز قوی در استان تهران مستقر باشد.

وی در ادامه اظهارات خود به معضلات کلان‌شهر تهران اشاره کرد و گفت: اگر کلان‌شهر تهران به همین صورت کنونی در قالب یک کلان‌شهر باقی بماند تبدیل به یک سیاه چاله خواهد شد، اما برای جلوگیری از این اتفاق لازم است که با یک برنامه‌‌ریزی دقیق تهران از یک کلان‌شهر تبدیل به جهان شهر شود که در این صورت به سمت توسعه پایدار نیز حرکت خواهد کرد.

وی همچنین به نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: اساس نوسازی بافت‌های فرسوده باید معامله برد برد باشد و هر کس که در نوسازی این بافت‌ها دخیل می‌شود باید احساس کند که در این معامله برنده شده است.

وی نوسازی بافت‌های فرسوده را یک فرصت دانست که از طریق آن مدیریت شهری می‌تواند تهران را از یک سیاه‌چاله به یک جهان شهر تبدیل کند.

عوارض کلان‌شهر شدن تهران

در همین حال در ادامه این نشست مهندس نادر کرمی، شهردار منطقه ۱۲ نیز گفت: معمولا در کشور ما بعد از هر اتفاقی به دنبال علت وقوع آن هستیم؛ این در حالی است که علاج واقعه را قبل از وقوع آن باید پیش‌بینی کرد.

به عنوان مثال از جمله این وقایع، مشکلات کلانشهر تهران است که باید با دوراندیشی قبل از اینکه تهران تبدیل به کلان‌شهر شود به فکر مشکلات ناشی از کلانشهر شدن آن می‌افتادیم.

وی اظهار کرد: فراموش شدن مولفه‌های آموزش شهروندی در شهر با مشارکت یکدیگر مهمترین موضوع امروز شهرهای ما است و ضروری است که از تمامی ‌ظرفیت‌های مختلف بومی ‌و مذهبی برای ارتقای سطح آگاهی و تبدیل ساکنان منفعل به شهروندان فعال تلاش کنیم.