پیشنهاد تشکیل هیات‌مدیره موقت در نظام مهندسی

مدیرکل وزارت مسکن ضمن رد پیشنهاد: هیات‌مدیره قبلی باید تا تعیین تکلیف هیات‌مدیره جدید در سازمان نظام مهندسی مشغول باشد گروه مسکن- لیلا درخشان: یک عضو هیات‌مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران پیشنهاد داد تا زمان ابلاغ اعتبارنامه‌های اعضای جدید هیات‌مدیره، وزارت مسکن با تشکیل هیات‌مدیره موقت برای رسیدگی به امور موافقت کند.

این درحالی است که مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های وزارت مسکن ضمن رد این پیشنهاد به دنیای اقتصاد گفت: وزارت مسکن بعد از برگزاری انتخابات ۱۳ مرداد، طی حکم رسمی به سازمان نظام مهندسی ابلاغ کرد که تا زمانی که اعتبارنامه‌ها امضا نشده، هیات‌مدیره فعلی به کار ادامه دهد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، از ۱۳ مرداد تاکنون که نتایج انتخابات پنجمین دوره هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی تهران برگزار شده، اعضای جدید اعتبارنامه‌هایشان را دریافت نکرده‌اند. این اعتبارنامه‌ها که باید توسط وزیر مسکن امضا شود، به دلیل پاره‌ای ابهامات به تعویق افتاده و هم‌اکنون وزارت مسکن منتظر دریافت پاسخ استعلام از معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری است تا محتوای پاسخ، تکلیف امضا یا عدم امضای اعتبارنامه‌ها را روشن کند.

در همین باره بهنام امینی، عضو اصلی هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی در دوره پنجم که در گروه عمران رشته ترافیک با کسب ۴۱۱ رای انتخاب شده است، در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد تصریح کرد: از آنجا که انتخابات هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی با رای مهندسان برگزار شده است، بنابراین باید به رای آنها احترام گذاشته شود. وی تاکید کرد: در حال حاضر هیات مدیره سازمان نظام مهندسی چند ماهی است که بلاتکلیف است و از این رهگذر در حدود ۹۰ روز از وقت کاری هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی اتلاف شده است. امینی تصریح کرد: دفتر تشکل‌های حرفه‌ای نظام مهندسی وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرده است به دلیل ابهامی که بین یک ماده قانونی نظام مهندسی و آیین‌نامه اجرایی آن وجود داشت موضوع انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی را به معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری اطلاع داده است، اما مشخص نیست این ابهام زدایی در چه مقطع زمانی صورت خواهد گرفت. وی گفت: برخی از اعضای هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی نگران هستند که این مساله به درازا بکشد و از این رو پیشنهاد تشکیل هیات‌مدیره موقت تا زمان ابهام‌زدایی، پیشنهادی است که اعضا در مورد آن متفق‌القول هستند و امیدوارند که این پیشنهاد از سوی مسوولان وقت پذیرفته شود.

پیشنهاد پذیرفته نمی‌شود

در همین باره مهندس کریم رشیدی‌پور، مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای در وزارت مسکن و شهرسازی درباره پیشنهاد تشکیل هیات‌مدیره موقت به دنیای‌اقتصاد گفت: پیشنهاد تشکیل هیات‌مدیره موقت پذیرفته نیست؛ چراکه وزارت مسکن و شهرسازی به سازمان نظام مهندسی استان تهران طی یک حکم رسمی ابلاغ کرده تا زمانی که اعتبارنامه اعضای هیات‌مدیره جدید سازمان نظام مهندسی از سوی وزیر امضا نشده است، هیات‌مدیره فعلی باید به قوت خود باقی بماند و کماکان تشکیل جلسه بدهد. وی خاطرنشان ساخت: اعضای فعلی هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران وظیفه دارند که در جلسات حاضر شوند. وی گفت: در حال حاضر هم بر این اساس از اعضای فعلی سازمان نظام مهندسی دعوت شده است تا در جلسه هفته آینده حضور به هم رسانند.

شهرداری مشکلی ندارد

همزمان با تعلیق ۵۶ روزه هیات‌مدیره جدید سازمان نظام مهندسی استان تهران برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال ایجاد بروز یکسری مشکلات در مجموعه شهرداری به عنوان یکی از بازوهای اصلی ساخت‌وساز کشور عنوان شد. در این میان ممکن است شهرداری در زمینه انتخاب مهندسان ناظر دچار مشکل شده باشد. اما مصباح‌الدین متقی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در خصوص عدم تشکیل هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی طی ۹۰ روز و تبعات احتمالی آن گفت: از آنجا که مهندسان ناظر از سوی وزارت مسکن و شهرسازی برگزیده می شوند در نتیجه مشکلی در روند کاری مجموعه شهرداری تاکنون ایجاد نشده است. وی تاکیدکرد: اما بدیهی است که هر چقدر سازمان نظام مهندسی در قالب یک اصول مدون و نظام‌مند حرکت کند و سمت‌وسوی مشخص و اصولی داشته باشد، قطعا به نفع مجموعه ساخت‌وساز کشور خواهد بود.