«تجدید نظر در مسکن مهر» و «افزایش وام خرید»

حضور دو وزیر «سابق» و «جدید» در جلسه عصر پریروز کمیسیون عمران

علی نیکزاد: درخواست نمایندگان مجلس را پیگیری و نتایج آن را به کمیسیون عمران اعلام می‌کنم

گروه مسکن- سحر باباخانی: تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون عمران از وزیر مسکن خواستند نسبت به جانمایی زمین‌های ۹۹ ساله در برخی استان‌ها که خارج از شهر است، تجدید نظر شود.

اعضای کمیسیون عمران در جلسه بعد از ظهر سه‌شنبه این کمیسیون که با حضور محمد سعیدی‌کیا وزیر سابق و علی نیکزاد وزیر جدید مسکن برگزار شد، از وزیر مسکن همچنین درخواست کردند نسبت به افزایش وام خرید مسکن پیگیری و برنامه‌ریزی کند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، سرانجام پس از گذشت ۲۱ روز از معارفه وزیر مسکن دولت دهم، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی میزبان وزرای سابق و جدید مسکن شد تا ضمن تقدیر از عملکرد محمد سعیدی‌کیا وزیر سابق مسکن و شهرسازی نواقص و کمبودهای موجود را با علی نیکزاد، وزیر جدید مسکن و شهرسازی مطرح کرده و درخواست‌ها و پیشنهادات خود را ارائه دهد.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات این جلسه به دنیای‌اقتصاد گفت: دو موضوع مهم مورد توجه در این جلسه پس از تودیع و معارفه وزرای مسکن، پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن و تغییر محل زمین مسکن مهر برای استقبال بیشتر مردم بود.

به گفته لاهوتی با اینکه محمد سعیدی‌کیا بهترین تعامل را با کمیسیون عمران داشت، ولی به دلیل وجود برخی کمبودها در برخی پروژه‌های دولتی چندان موفق نبود و خود وی نیز بیان کرد که نیازی به تقدیر و تشکر نیست و باید نواقص موجود بیان شود تا وزیر جدید بتواند با پیشنهادات اعضای کمیسیون عمران این کمبودها را جبران کند.

لاهوتی معتقد است که شرایط رکود کنونی مسکن بر خلاف تصور بسیاری از مسوولین نه تنها مفید نبوده، بلکه به دلیل رکود ساخت‌وساز و افزایش تقاضا در آینده نزدیک با بحران در این بخش مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه توضیح داد: برای خروج از چنین بحرانی باید با ایجاد تغییر و تحول در برخی از طرح‌های دولتی همچون مسکن مهر که به دلیل موقعیت زمین چندان مورد توجه قرار نگرفته و همچنین با افزایش وام‌های خرید مسکن از وقوع این بحران جلوگیری کرد.

لاهوتی با اشاره به پایین بودن قدرت مالی شهروندان به نسبت قیمت های بالای فروش مسکن گفت: در یک محاسبه کلی برای خرید یک منزل ۵۰ متری در جنوبی ترین قسمت شهر باید تا ۶۰میلیون تومان هزینه کرد، این در حالی است که توانایی افراد ۳۰میلیون تومان و وام خرید مسکن نیز در بهترین حالت ۱۸میلیون تومان است و در نتیجه با این محاسبات شهروندان قادر به حضور در بازار خرید و فروش مسکن نخواهند بود و به همین منظور به وزیر جدید مسکن پیشنهاد می‌کنیم که برنامه جدید و مدونی را برای افزایش وام‌های خرید مسکن طراحی کند تا از این طریق قدرت خرید افزایش یابد.

وی یادآور شد: با وجود ۱۷میلیون مسکن برای ۱۹میلیون خانوار در هر استان طرح و ابلاغ سیاست‌های تشویقی برای ساخت‌وساز و خرید مسکن بیش از پیش احساس می‌شود.

در پایان جلسه کمیسیون عمران، علی نیکزاد، وزیر تازه نفس مسکن و شهرسازی در جمع اعضای کمیسیون عمران مجلس قول داد که ۲ پیشنهاد اعضا را پیگیری کرده و در جلسات آینده طرح‌های جدید خود را در این رابطه به کمیسیون عمران مجلس ارائه دهد.