نظام مهندسی تهران در تعلیق
56 روز از اعلام نتایج انتخابات هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران می‌گذرد اما حکم تنفیذ وزیر مسکن هنوز به دست هیات‌مدیره جدید نرسیده است
یک مقام مسوول در وزارت مسکن: اعتبارنامه هیات‌مدیره جدید بعد از دریافت پاسخ یک استعلام از معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری ابلاغ می‌شود

فرید قدیری
لیلا درخشان
این روزها سازمان نظام مهندسی تهران شرایط حساس و جالبی را تجربه می‌کند. سازمانی که وظیفه‌اش نظارت بر ساخت‌وسازهای مسکونی است و مدیران ارشد آن علی‌القاعده باید بدون حاشیه و جنجال‌های سیاسی، از کیفیت ساخت در تهران مراقبت کنند؛ از تاریخ 13 مرداد که نتایج انتخابات نظام مهندسی اعلام شده تا حالا بدون هیات‌مدیره اداره می‌شود.
ماجرای انتخابات هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی به معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری رسیده است. به گفته یک مقام مسوول در وزارت مسکن، نتایج این انتخابات بعد از دریافت پاسخ استعلام از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، رسما ابلاغ خواهد شد.
انتخابات 13 مرداد شاید بی‌سابقه‌ترین انتخابات بازار مسکن و ساختمان باشد، چون نتایجش فردای روز انتخابات اعلام شد، اما بعد از 56 روز هنوز ابلاغ رسمی نشده است.
آنچه از صندوق‌های انتخابات نظام مهندسی بیرون می‌آید باید با حکم تنفیذ مقام ارشد حوزه مسکن، همراه باشد تا به رسمیت شناخته شود، اما هیات‌مدیره جدید سازمان نظام مهندسی تهران با گذشت نزدیک به ۲ ماه از اعلام نتایج انتخابات، هنوز حکم تنفیذ وزیر مسکن را رویت نکرده‌اند.
استعلام از ریاست‌جمهوری
کریم رشیدی‌پور، مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی وزارت مسکن دراین‌باره به دنیای اقتصاد گفت: وزارت مسکن مطابق دوره‌های قبلی، بعد از شمارش آرا و اعلام نتایج، کلیه سوابق افراد را بررسی می‌کند. در این دوره نیز همین کار انجام شد، اما چون ابهام و اعتراضاتی نسبت به افرادی که در بعضی رشته‌های مختلف انتخاب شده بودند وجود داشت و همچنین به دلیل آنکه ابهامی بین یک ماده قانونی نظام مهندسی و آیین‌نامه اجرایی آن وجود داشت، برای روشن شدن این ابهام‌ها، موضوع را به معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری اطلاع دادیم و منتظر پاسخ استعلام هستیم.
رشیدی‌پور تصریح کرد: بلافاصله بعد از دریافت جواب استعلام، اعتبارنامه‌ها را ابلاغ خواهیم کرد.
تشکیل جلسات هیات‌مدیره درتعلیق؟
منابع آگاه از داخل سازمان نظام مهندسی تهران می‌گویند از نیمه مردادماه که با برگزاری انتخابات، لیست واقعی و تایید شده توسط ناظران انتخابات، اعلام شد هیات‌مدیره قبلی تصمیم گرفتند مطابق روال دوره‌های قبل جای صندلی‌ها را به هیات‌مدیره جدید واگذار کنند. این درحالی است که در چهار دوره قبلی انتخابات هیات‌مدیره، وزیر مسکن در فاصله حداکثر سه تا چهار هفته حکم تنفیذ هیات‌مدیره جدید را امضا و ابلاغ می‌کرد، اما این بار چون هیات‌مدیره جدید هنوز حکم وزیر مسکن به دستش نرسیده عملا اجازه ورود به جلسات سازمان نظام مهندسی را ندارد. از سوی دیگر گفته می‌شود طی هفته‌های اخیر جلسات هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران به دلیل عدم حد نصاب، تشکیل نشده و به حالت تعلیق درآمده است. چون نه اعضای قبلی هیات‌مدیره شرکت می‌کنند و نه اعضای جدید.
همچنین گفته می‌شود محمد سعیدی‌کیا وزیر سابق مسکن حکم تنفیذ را امضا کرده، اما آنچه حقیقت دارد اینکه هنوز این حکم‌ها به ۱۵ عضو جدید هیات‌مدیره نظام مهندسی تهران ابلاغ نشده و به دستشان هم نرسیده است.
هیچی نمی‌دانم
حاشیه‌دار شدن انتخابات اخیر نظام مهندسی، فعالیت در این سازمان را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است. در سازمان نظام مهندسی کلی تصمیم‌گیری و مصوبه برای انجام امور روزانه لازم است که تا هیات‌مدیره جدید در سازمان مستقر نشود، تصمیماتی هم گرفته نخواهد شد.
روزانه 2 تا 3 هزار نفر متقاضی ساخت‌وساز برای صدور پروانه و دریافت مهندس ناظر به این سازمان مراجعه می‌کنند.
عمر فعالیت هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی سه ساله است که تا الان یک بیستم از دوره پنجم هیات‌مدیره تهران، به بطالت گذشته است.
بهرام غفاری رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران درباره حاشیه‌های پنجمین دوره انتخابات هیات‌مدیره این سازمان به دنیای اقتصاد گفت: بنده از هیچی اطلاع ندارم. فقط نمی‌دانم چرا بعد از دو ماه هنوز اعتبارنامه‌های اعضای جدید به دستشان نرسیده است.
چرا اعتبارنامه‌ها امضا نمی‌شود؟ شاید...
عبدالمجید سجادی نائینی-عضو قبلی هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران - در این باره به دنیای اقتصاد گفت: اساسا حکم تنفیذ (شروع به کار) اعضای هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی با امضای اعتبار نامه از سوی وزیر مسکن و شهرسازی جنبه قانونی به خود می‌گیرد.
وی افزود: اگر چه با توجه به دستور منوچهر خواجه دلویی - معاون امور ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی- تا زمانی که حکم اعضای هیات‌مدیره جدید امضا نشده، اعضای قبلی باید به روال سابق به فعالیت خود ادامه دهند، اما از آنجا که این جلسات به حد نصاب نمی‌رسد عملا نشست هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به حالت تعلیق در آمده است. سجادی نائینی تصریح کرد: به اعتقاد من، عدم امضای اعتبار نامه اعضای هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی احتمال دارد ناشی از تغییراتی که در مصوبات اساسنامه نظام مهندسی به وجود آمده باشد که شاید یک منظر غیر قانونی به این انتخابات داده است و همین ممکن است باعث تعلل در امضای اعتبارنامه‌ها شده است. وی خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال کاهش تعداد اعضای هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی از ۲۵ نفر به ۱۵ نفر یک مصداق از این احتمال است. وی تاکید کرد: در حالی نمایندگان برخی از رشته‌های ساختمانی در انتخابات هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی برگزیده شده‌اند که با توجه به شرایط ساخت و ساز فعلی کشورمان حضورشان در هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی موضوعیت چندانی ندارد. عضو سابق هیات‌مدیره نظام مهندسی تهران تصریح کرد: انتخاب دو نفر نقشه بردار و ۵ نفر مهندس عمران از جمله نمونه‌های این مساله هستند.

چه کسانی حذف شدند، چه کسانی اضافه؟
لیست اعضای پنجمین هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران که در سایت هیات اجرایی انتخابات منتشر شده نشان می‌دهد برخی از اعضای سرشناس که در هیات‌مدیره قبلی حضور داشته‌اند در دوره جدید انتخاب نشده‌اند.یکی از انتخاب نشده‌ها حمید بهبهانی وزیر راه‌وترابری است که در دوره چهارم هیات‌مدیره در مقام عضو اصلی هیات‌مدیره و در رشته ترافیک حضور داشت، اما در دوره پنجم انتخاب نشده است.شهرام سلماسی جاوید رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور نیز در هیات‌مدیره جدید حضور ندارد. این فعال قدیمی ساختمان در دوره قبلی به عنوان عضو اصلی هیات‌مدیره در رشته عمران فعال بود.در لیست هیات‌مدیره پنجم سازمان نظام مهندسی استان تهران، علی ترکاشوند مدیرعامل فعلی برج میلاد، عباس احمد آخوندی وزیر مسکن در دولت سازندگی، محسن بهرام غفاری رییس فعلی سازمان نظام مهندسی تهران ‌و سید محمد غرضی رییس سازمان نظام مهندسی کشور از جمله اعضای شاخص به حساب می‌آیند.