لزوم برخورد با دفاترغیر مجاز طراحی ساختمان

مسعود مرادیان خلج*

چندی پیش به موجب ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی نظام مهندسی ساختمان، وزارت مسکن در یک حرکت پسندیده و صحیح نسبت به صدور مجوز دفاتر طراحی و اجرای ساختمان اقدام کرد و بر اساس آن تعدادی از مهندسین با طی مراحل قانونی موفق به دریافت مجوز شدند، اما متاسفانه این حرکت از سوی متولیان ساخت‌وساز و بخصوص نظام مهندسی جدی گرفته نشد و در نتیجه مردم با مراجعه به دفاتر غیرمجاز نقشه‌های غیرمستند تهیه کرده و به این ترتیب وضعیت صدور پروانه ساختمانی در شهرداری با مشکل مواجه شد و بسیاری از آنها دچار معضلات عدیده‌ای شدند و به دنبال این معضل روزبه‌روز کیفیت ساخت‌وساز پایین آمد و زیر سوال رفت.

معمولا هر سازمانی به‌وسیله بازرسان خود از کار دلالان و افراد بدون مجوز جلوگیری کرده و بعضا این مراکز پلمب نیز می‌شوند، اما در نظام مهندسی با این حجم ساخت و ساز و بسیار با اهمیت که با جان افراد ارتباط مستقیمی دارد برخوردی نمی‌شود.

به‌عنوان مثال نظام پزشکی مساله را از پایه حل کرده و به استثنای پزشکان احدی به خود اجازه تاسیس مطب نمی‌دهد یا مشاوران املاک کلا دارای مجوز بوده و مراکز غیرقانونی تعطیل می‌شوند.

بنابراین به‌طور خلاصه پیشنهاد می‌شود کلیه دستمزد نقشه‌های صادره از سوی شهرداری ساماندهی و سازندگان در این رابطه به دفاتر مجاز مراجعه نمایند و عقد قرارداد کنند. این شیوه باعث می‌شود براساس سهمیه دفتر و تعرفه موجود تحت نظارت نظام مهندسی ساختمان اقدام و دست واسطه‌ها و افراد غیرمتخصص کوتاه شود و اگر این اقدام صحیح که الفبای ساخت‌وساز می‌باشد عملی شود به‌مرور زمان بقیه مسائل با وجود قوانین بسیار خوبی که در اختیار می‌باشد تا حدودی حل و فصل خواهد شد، مشروط به اینکه برنامه‌ریزی‌های بعدی مدیریت شده و پیگیری و بازرسی در این زمینه با جدیت انجام شود.

* مهندس معمار