انبوه‌سازان برای فرار از دبی آماده می‌شوند

عربستان و قطر جای دبی را می‌گیرد؟

گروه مسکن- تازه‌ترین تحقیقات نشریه «مید» نشان می‌دهد، حدود ۷۰‌درصد شرکت‌های ساختمانی خلیج فارس قصد دارند پروژه‌های عمرانی و ساختمانی خود را متوقف کنند و دبی در این بین با بیشترین بحران مواجه شده است. سایت رجا‌نیوز به نقل‌از نشریه مید گزارش داده است: سرعت و گسترش بحران اقتصادی و تاثیر آن بر بخش مسکن کشورهای عربی خلیج فارس، بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری در منطقه را شوکه کرده است.

بر اساس نظرسنجی مید از ۳۰ نفر از روسای شرکت‌های بزرگ ساختمانی در کشورهای عربی خلیج فارس، مشخص شد ۷۰‌درصد شرکت‌های ساختمانی برای لغو پروژه‌های عمرانی و ساختمانی و کاهش فعالیت خود در منطقه طی ۱۲ ماه آینده آماده می‌شوند و بیش از ۴۰‌درصد شرکت‌ها نیز قصد دارند بیش از ۱۰‌درصد کارمندان خود را اخراج کنند.

گراهام مک کایج، مدیرعامل شرکت پیمانکاری داتکو بالفور‌بیتی در این باره گفت: «شرکت‌های پیمانکاری به این واقعیت رسیده‌اند که بازار مسکن منطقه در شرایط کنونی ظرفیت بالایی ندارد و به همین دلیل قصد دارند فعالیت‌های خود را کاهش دهند. بازار مسکن در حال نزول و سقوط است. اکنون باید روی کیفیت تمرکز کنیم. اکنون باید بهترین و متخصص‌ترین افراد را برای کار به خدمت بگیریم تا بهره‌وری را افزایش دهیم. اگر به بهره‌وری توجه کنیم، سودمان دو برابر افزایش خواهد یافت.»

در گزارش «مید» آمده است: رکود بخش مسکن کشورهای عربی از سال ۲۰۰۸ آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای چندان امیدوار کننده‌ای نیز برای سال ۲۰۱۰ وجود ندارد. طی ماه‌های اخیر بسیاری از پروژه‌های عمرانی و ساختمانی متوقف و لغو شده است. شرکت‌های پیمانکاری نیز با کاهش شدید سفارشات و تقاضاها روبه‌رو هستند.

۸۷‌درصد شرکت‌های ساختمانی اعلام کردند تنها طی سه ماه اخیر با لغو یا تاخیر یک پروژه یا بیشتر روبه‌رو شدند و ۳۵‌درصد شرکت‌ها نیز این رقم را ۵ پروژه یا بیشتر اعلام کردند.

ریاد کمال، رییس شرکت ساختمانی عرب تک واقع در دبی در این باره گفت: ما امیدواریم بخش مسکن کشورهای عربی طی سال ۲۰۱۰ با رشد نسبی روبه‌رو شود. چرا که برخی از پروژه‌هایی که از سال ۲۰۰۸ آغاز شده در این سال ادامه خواهد یافت. سال ۲۰۱۰ سال سختی برای یافتن پروژه‌های جدید عمرانی و ساختمانی در کشورهای عربی است.

عربستان، قطر و ابوظبی محل جدید سرمایه‌گذاری

بر اساس این گزارش، بخش‌هایی که به شرکت‌های خصوصی وابسته بوده به شدت آسیب دیده است. افت و رکود شدید بخش مسکن دبی، شرکت‌ها را مجبور کرده تا به دنبال یافتن بازارهای جدیدی باشند. بیش از دو سوم شرکت‌های مورد نظرسنجی اعلام کردند، فعالیت‌های خود را به جای دبی به سمت ابوظبی، قطر و عربستان انتقال می‌دهند تا بازارهای جدیدی پیدا کنند.

در این میان عربستان بیشترین رشد را داشته است. دو سوم پاسخگویان پیش بینی کردند بخش مسکن عربستان امسال رشد خواهد داشت، بیش از ۳۳‌درصد پیش بینی کردند رشد بخش مسکن عربستان به ۱۰‌درصد خواهد رسید. روسای یکی از شرکت‌های پیمانکاری امارات گفت: توافق و اجماع کلی این است که عربستان، قطر و ابوظبی مهمترین اولویت‌های بازار مسکن خواهد بود. البته شرایط متفاوت و خاص بازار

مسکن در این مناطق نسبت به دبی، فعالیت شرکت‌های پیمانکاری در این کشورها را با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد کرد. رونق بازار مسکن دبی بیشتر به مشتریان بین‌المللی وابسته بود تا به مشتریان داخلی و محلی. مشتریان بین‌المللی بیشتر به دنبال خانه‌های مجلل و لوکس بودند ولی مشتریان مسکن در عربستان و ابوظبی تنها خواستار داشتن سرپناهی مناسب برای خود و خانواده هستند.