مشاوران املاک: اجاره‌ها در تابستان 10 درصد ارزان شد
مهدیس فرقانی
هم اکنون قراردادهای اجاره‌ به نفع مستاجران تنظیم می‌شود
در حالی که بازار اجاره مسکن در روزهای پایانی تابستان مملو از مستاجرانی شده که می‌خواهند قبل از بازگشایی مدارس در خانه جدید مستقر شوند، اما به گفته مشاوران املاک این اتفاق نتوانسته تاثیر سوء بر نرخ اجاره بها بگذارد چنانکه هم‌اکنون متوسط اجاره بها در محدوده مرکزی تهران نسبت به اوایل تابستان حدود 10درصد ارزان شده است. مشاوران املاک می‌گویند: رفتار صاحب خانه‌ها نشان می‌دهد تعدیل نرخ اجاره بها در هفته‌های آینده نیز ادامه دارد.

کمتر از یک هفته به پایان شهریور ماه باقی مانده است و از آنجایی که در بازار مسکن، شهریور ماه یکی از ماه‌های پررونق در جابه‌جایی مستاجران محسوب می‌شود ستون نبض بازار امروز به وضعیت فعلی بازار اجاره در تهران پرداخته است:
یک مشاور املاک در خیابان ستارخان در رابطه با شرایط فعلی بازار اجاره گفت: نرخ اجاره بها در محدوده مرکزی تهران نسبت به اوایل تابستان 10درصد پایین آمده است و علاوه بر این درصد بسیار کمی از صاحب خانه‌ها نیز طی هفته‌های اخیر اجاره‌ها را مجددا تعدیل کرده‌اند. اما به‌رغم این، اکثر مستاجران در بازار با میزان اجاره‌ای که از سوی مالکان اعلام شده مشکل دارند؛ چراکه مبلغ تعیین شده بسیار زیاد و خارج از حد توان پرداخت ماهانه آنها است. تمام مستاجران سعی بر آن دارند که واحدی را به شرط رهن کامل اجاره کنند که این نوع عرضه در بازار نایاب است، زیرا مالکان علت اینکه از دریافت مبلغ رهن بدون اجاره بهای ماهانه خودداری می‌کنند این است که آنها اظهار می‌کنند که وضع کسب‌وکار کساد است و با مبلغی که ما به عنوان رهن دریافت می‌کنیم هیچ کار مفیدی نمی‌توانیم انجام دهیم و توجیه دیگر آنها این است که بازار خرید و فروش مسکن هم خراب است، زیرا اگر ما مبلغ رهن را دریافت می‌کردیم و واحد خود را به فروش می‌گذاشتیم میزان مبلغ رهنی که در دست داریم را از خریدار نمی‌گرفتیم و از طرفی دیگر خود ما سریع تر به مابقی پول حاصل از فروش واحدمان می‌رسیدیم، چون این شرایط به صرف خریدار هم بود؛ چراکه آنها مقداری از مبلغ را پرداخت نمی‌کردند. اما به لحاظ همه این دلایلی که ذکر شد اکنون در بازار اجاره مسکن کمتر مالکی پیدا می‌شود که واحد خود را برای رهن کامل عرضه کند. و در مورد تعداد مستاجران و موجران در بازار اجاره ستارخان باید گفت که با اینکه دیگر زمانی به پایان فصل جابه‌جایی باقی نمانده هر روز تعداد مستاجران بیشتر می‌شود؛ چراکه اغلب آنها قصد دارند قبل از آغاز مدارس جابه‌جا شوند و از طرف دیگر موجران هم می‌دانند که در این یکی و دو هفته باقی مانده از تابستان بازار اجاره داغ است و بعد از آن امکان دارد بازار دوباره راکد شود.
بازار اجاره در گیشا این روزها وضعیت بهتری نسبت به گذشته را تجربه می‌کند، زیرا یکی از بنگاهداران فعال در گیشا در توصیف وضعیت فعلی بازار اجاره این منطقه به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: حدود دو هفته ای بود که بازار اجاره کمی کساد شده بود، اما طی دو روز گذشته تعداد قراردادها نشان دهنده این موضوع است که بازار مجدد در حال بازگشت به رونق است؛ چراکه دیگر زمان بسیار کمی به باز شدن مدارس باقی مانده است و به همین خاطر مستاجران و موجران در بازار حضور پیدا کرده‌اند. بیشتر موجران دریافت رهن و اجاره را برای واحد خود اعلام کرده‌اند و مستاجران هم مجبور به قبول این شرایط شده‌اند؛ چراکه واحدی که از لحاظ قیمت اجاره مورد پسند آنها باشد در بازار به سختی پیدا می‌شود.
البته این نکته را باید ذکر کرد که دریافت ماهانه اجاره این روزها برای صاحب‌خانه‌هاتبدیل به یک منبع درآمد شده است.