گروه مسکن: سامانه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران (سما) در گزارشی‌، روند ساخت‌و‌ساز در تهران را به لحاظ همخوانی شرایط سکونت در این خانه‌ها با روحیات ساکنان بررسی کرده است. در این گزارش به نقل از مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه در مقررات ملی ساختمان بسیاری از نیازهای روحی انسان از جمله آرامش افراد‌، حریم خصوصی آنان‌، ایمنی و نور کافی دیده نشده و بیشتر به موضوع مقاوم‌سازی و مصون بودن از زلزله توجه شده‌، تاکید شده است: دلایل مختلفی مانند عدم وجود نور کافی‌، صداهای اضافی و غیره موجب افزایش بیماری‌های مزمن می‌شود و متاسفانه شاهد هستیم که خانه‌های فعلی نیازهای اساسی انسان را تامین نمی‌کند.

همچنین دکتر زهره داودپور‌، عضو هیات علمی‌دانشگاه آزاد اسلامی‌نیز‌، در این گزارش با بیان این که بر اساس آمار وزارت مسکن و شهرسازی هم‌اکنون بیش از ۸‌میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند‌، تصریح کرد : این افراد مسکن را به عنوان یک سرپناه می‌دانند‌، اما خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند نه تنها پاسخگوی نیازشان نیست، بلکه آسیب‌زا نیز است.

به گفته وی‌، ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را باید در سکونت‌گاه‌های نامناسب جستجو کرد و اگر قرار است با آسیب‌های اجتماعی مواجهه کنیم باید برای ایجاد مسکن سالم تلاش شود.