گروه مسکن - مهدیس فرقانی: در منطقه زعفرانیه گفته می‌شود نمی‌توان برای خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی نوساز‌، رقمی ‌را به عنوان متوسط قیمت تعیین کرد. طبق گفته‌های یک مشاور املاک فعال در این محدوده، 3‌میلیون و 500‌هزار تا 7‌میلیون تومان قیمت پیشنهادی هر متر مربع آپارتمان نوساز در زعفرانیه از سوی مالکان اعلام شده است.

نکته جالبی که این مشاور در ادامه اظهاراتش به آن اشاره کرد‌، بیان کردن جمله مارک‌دار بودن برخی آپارتمان‌ها بود که گفته می‌شود دلیل گرانی این ساختمان‌ها می‌تواند باشد. وی در این باره توضیح داد: «آپارتمان‌هایی که توسط سازنده‌های معروف ساخته ‌شوند و تمامی ‌مصالح و کالاهای به کار رفته در ساختمان خارجی باشد را مارک‌دار معرفی می‌کنند. این آپارتمان‌ها گران‌ترین آپارتمان‌های منطقه هستند که بالاترین قیمت را به خود اختصاص می‌دهند با این حساب می‌توان فهمید که قیمت‌های پایین در کل مربوط به واحدهایی با متریال معمولی و از طرفی دیگر مربوط به پول لازم بودن فروشندگان که این روزها باب می‌باشد‌، است».وی در مورد مشتریان واحدهای مسکونی متراژ بالا گفت: «افرادی که از وضع مالی مساعد برخوردار هستند و قصد جابجایی دارند مطمئنا به دنبال خواسته خود می‌روند و مشکلی هم در رابطه با قیمت تعیین شده ندارند و اما افرادی که در مضیقه مالی هستند به سختی می‌توانند ملک مورد نظر خود را پیدا کنند. آپارتمان‌هایی که از متراژ نسبتا بالایی برخوردار هستند مشتریان خاص خود را دارند زیرا اگر برای مثال واحدهای اجاره‌ای را در نظر بگیریم خواهیم دید که میزان ودیعه برخی از واحدهای مسکونی در شمال تهران برابر با قیمت فروش یک واحد مسکونی در نقطه دیگری از تهران است.

مارک‌دارها کدامند
در شمال تهران به ساختمان‌هایی «مارک‌دار» گفته می‌شود که کلیه امکانات موجود در آن لوکس و هوشمند باشد. این ساختمان‌ها را سازنده‌هایی که در منطقه، معروف هستند، می‌سازند. این ساختمان‌ها هیچ‌کدام از نواقص یا معایب سایر ساختمان‌هایی را که چند ماه بعد از سکونت در آنها پدیدار می‌شوند، ندارند.سازندگان این ساختمان‌ها مدت مدیدی است که با ارائه آپارتمان‌ها و برج‌های بی‌عیب و ایراد و کاملا مهندسی‌ساز مورد قبول همگان واقع شده‌اند و اکثر افرادی که در کار بسازوبفروشی و مشاور املاک مشغول هستند با این سازنده‌های معروف آشنایی دارند. یکی از مشاوران املاک که در زعفرانیه فعالیت می‌کند در مورد آپارتمان‌های مارک دار گفت: «اگر همین منطقه را در نظر بگیریم چند تن از سازنده‌های معروف هستند که هر آپارتمان یا هر برجی بسازند مارک دار می‌شود و منظور از مارک دار بودن، نام سازنده‌ها (آرشیتکت‌ها) است.»وی در ادامه گفت: «همین سازنده‌های بنام هنگامی که روی یک زمین خاکی تازه می‌خواهند شروع بکار کنند و دنبال جواز ساخت هستند برخی از واحدها از روی خاک پیش فروش می‌شوند، زیرا خریدار می‌داند چه شخصی با چه نقشه و متریال حساب شده‌ای این سازه را با کیفیت بالا عرضه خواهد کرد. حتی در اکثر مواقع برخی از سرمایه‌گذاران که تنها در حد سرمایه می‌توانند قدم در راه آپارتمان یا برج سازی بگذارند برای تضمین آینده فروش واحدهای خود از آرشیتکت‌های معروف درخواست همکاری می‌کنند تا در اتمام کار نام آرشیتکت روی تابلوی پروژه ساختمان در حین فروش به چشم بخورد.اما مارک دار بودن نوع اول که خود آرشیتکت تا پایان کار در ساخت دخالت دارد بیشتر قابل‌قبول‌تر از نوع دوم است چراکه سرمایه‌گذاران از آرشیتکت‌های بنام فقط به لحاظ نقشه‌کشی ملک استفاده می‌کنند.»