دنیای اقتصاد- بازار مسکن تهران سال گذشته وضعیت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. قیمت‌ها در این بازار از نیمه دوم سال روند کاهشی به خود گرفتند؛ به‌طوری‌که متوسط قیمت مسکن در زمستان 87 نسبت به پاییز همان سال معادل 13‌درصد ارزان شد، اما گرانی در 6 ماه اول باعث شد میانگین قیمت چهار فصل سال، رشد قیمت 6/22‌درصدی را برای بازار مسکن تهران در سال 87 ثبت کند.

«دنیای اقتصاد» برای سال‌های ۸۰ تا ۸۷ بررسی می‌کند
تورم مسکن آرام گرفت؟
از سال ۸۴ تا پایان ۸۷ تورم مسکن در تهران به ترتیب ۲/۱۱‌درصد، ۲۸‌درصد، ۶/۸۱‌درصد و ۶/۲۲‌درصد بوده است
بازار مسکن تهران طبق آمار در نیمه‌دوم سال گذشته روند کاهش قیمت را درپیش گرفت؛ به‌طوری‌که در زمستان87 نسبت به پاییز همان سال، قیمت مسکن 13‌درصد پایین آمد، اما کاهش 30‌درصدی در آمارها پیدا نمی‌شود
در این گزارش متوسط قیمت مسکن برای سال ۸۷، بصورت میانگین قیمت‌های ۴ فصل محاسبه شده است
فرید قدیری
بازار مسکن تهران سال گذشته وضعیت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد.
قیمت‌ها در این بازار از نیمه دوم سال روند کاهشی به خود گرفتند؛ به‌طوری‌که متوسط قیمت مسکن در زمستان 87 نسبت به پاییز همان سال معادل 13‌درصد ارزان شد، اما گرانی در 6 ماه اول باعث شد میانگین قیمت 4 فصل سال، تورم 6/22‌درصدی را برای بازار مسکن تهران در سال 87 ثبت کند.
مرکز آمار ایران، دیروز رقم واقعی قیمت مسکن در زمستان ۸۷ را اعلام کرد و موجب شد با استناد به آمارهای قبلی که از ۹ ماه اول سال ۸۷ منتشر کرده، متوسط قیمت مسکن در تهران برای سال ۸۷ و همچنین نرخ تورم در این مدت قابل محاسبه شود.
اکنون به نظر می‌رسد آمارهای رسمی که بتازگی وزارت مسکن و مرکز آمار ایران به صورت جداگانه آنها را منتشر کرده‌اند، اجازه نمی‌دهد بازار مسکن ادعای کاهش 30‌درصدی قیمت در سال 87 را داشته باشد. هرچند طبق آمار، بازار مسکن تهران بهار امسال نسبت به بهار سال قبل 25‌درصد افت قیمت پیدا کرده است.
بدین ترتیب بازار مسکن تهران در سال گذشته اگرچه در مقایسه ماه به ماه، روند کاهش قیمت را درپیش‌گرفته، اما در کل سال متورم بود و قیمت ملک مسکونی بعد از رشد ۶/۸۱‌درصدی در سال ۸۶، سال ۸۷ نیز نسبت به سال قبل‌از آن رشد ۶/۲۲‌درصدی را تجربه کرد.
در گزارشی که مرکز آمار ایران دیروز منتشر کرد مشخص شد هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی زمستان سال گذشته به‌طور متوسط یک میلیون و 590هزار تومان معامله شده است. این مرکز پیش‌تر نیز آمار رسمی معاملات ملکی در سه فصل اول سال 87 را به وزارت مسکن اعلام کرده بود که با انتشار جزئیات آن در فصلنامه وزارت مسکن، مشخص شد متوسط قیمت فروش هرمتر مربع واحد مسکونی در بهار، تابستان و پاییز سال 87 به ترتیب دو میلیون، دو میلیون و یک‌میلیون و 800هزار تومان بوده است.
بدین ترتیب ارقام ثبت شده در مرکز آمار نشان می‌دهد، متوسط قیمت مسکن در تهران در یک‌سال ۸۷ چنانچه از طریق میانگین قیمت‌های ۴ فصل محاسبه شود، معادل یک میلیون و ۸۴۰هزار تومان است؛ اما برای آنکه مشخص شود مسکن سال گذشته ارزان شده یا گران، باید اطلاعات آماری از سال ۸۶ نیز موجود باشد.
در فصلنامه شماره 42 اقتصاد مسکن که دفتر اقتصادی وزارت مسکن آن را در زمستان 86 منتشر کرد، این اطلاعات موجود است و متوسط قیمت فروش هرمتر مربع واحد مسکونی در تهران در سال 86 رقمی معادل یک‌میلیون و 500هزار تومان اعلام شده است.
با مقایسه این رقم و رقمی که از میانگین قیمت مسکن در ۴ فصل سال ۸۷ توسط خبرنگار دنیای‌اقتصاد محاسبه شده، می‌توان نرخ تورم مسکن را در سال ۸۷ محاسبه کرد. با این محاسبات، مسکن در بازار تهران در سال ۸۷، معادل ۶/۲۲‌درصد نسبت به سال قبل‌از آن گران شده است.
از آمار تا پیش‌بینی
منوچهر خواجه‌دلویی معاون ارشد وزیر مسکن، تیرماه امسال بعد از آنکه دفتر اقتصادی وزارت مسکن گزارشی از قیمت‌ها در ۹ ماه اول سال ۸۷ را منتشر کرد و در آن اعلام شد که متوسط قیمت مسکن در تهران در پاییز ۸۷ نسبت به پاییز ۸۶ معادل ۵/۲۱‌درصد افزایش یافته است، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تصریح کرد: «درست است که قیمت‌ها در ۹ ماه اول سال ۸۷ در مقایسه با ۹ ماه اول سال قبل‌از آن افزایش داشته، اما عمده کاهش قیمت مسکن، در زمستان ۸۷ اتفاق افتاده است.»
خواجه‌دلویی همچنین تاکید کرد: «در سال 87 هم تورم 21‌درصدی در بازار مسکن داشتیم و هم کاهش 30‌درصدی، به‌طوری‌که زمستان 87 نسبت به زمستان 86 قیمت مسکن حدود 25 تا 30‌درصد افت کرد.»
این درحالی است که تازه‌ترین گزارش مرکز آمار کاهش ۳۰‌درصدی قیمت مسکن در زمستان ۸۷ را تایید نمی‌کند.
براساس گزارش مرکز آمار در زمستان سال 87 قیمت مسکن در تهران فقط 6‌درصد نسبت به زمستان سال 86 و 12‌درصد نسبت به پاییز سال 87 ارزان شد و از یک میلیون و 690هزار تومان در سال 86 به یک میلیون و 590هزار‌تومان در زمستان 87 رسید.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، تحلیل همه آمارهایی که طی ماه‌های اخیر از سوی وزارت مسکن و مرکز آمار درباره اوضاع بازار مسکن تهران در سال ۸۷ منتشر شده نشان می‌دهد، روند تغییر قیمت‌ها در این سال مسیر کاهشی را طی کرده‌ است، اما بررسی کل سال حاکی از رشد قیمت نسبت به سال ۸۶ است.
برمبنای این آمارها در سال 87 رشد قیمت مسکن در تابستان نسبت به بهار 3/0-‌درصد، در پاییز نسبت به تابستان 8/8-‌درصد و در زمستان نسبت به پاییز 12-‌درصد بوده است.
همچنین متوسط قیمت مسکن در تهران در زمستان ۸۷ نسبت به زمستان ۸۶ معادل ۶‌درصد کاهش یافته است؛ اما وقتی صحبت از تورم می‌شود و مقایسه یک‌سال با سال قبل، به میان می‌آید مشخص می‌شود بازار مسکن تهران سال گذشته همچنان با تورم روبه‌رو بوده است. هرچند نرخ تورم پارسال به مراتب کمتر از نرخ تورم سال ۸۶ بوده است.
اکنون به راحتی می‌توان عملکرد بخش مسکن به‌خصوص در حوزه بازار را در طول 4 سال گذشته بررسی کرد.
براین اساس، نرخ رشد قیمت مسکن در تهران در سال‌های ۸۴ تا پایان ۸۷ به ترتیب ۲/۱۱‌درصد، ۲۸‌درصد، ۶/۸۱‌درصد و بالاخره ۶/۲۲‌درصد گزارش شده است.بازار مسکن در این مدت اگرچه کاهش قیمت نقطه به نقطه را تجربه کرده، اما محاسبات نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه مثبت بوده است.
عکس: احسان سلطانی مقدم