گروه مسکن- مهدیس فرقانی: بنگاه‌های املاک اولین پاسخی که در رابطه با این سوال که وضعیت معاملات در بازار اجاره از لحاظ کمیت چگونه است، ارایه می‌کنند، این جمله است که «رونق بازار اجاره، فصلی است» به‌طوری که می‌توان گفت استقبال مستاجران در این فصول (دو ماه پایان و میانی سال) زیاد است و به همین علت در اکثر مواقع بازار از وضعیت خوبی برخوردار است.»

با توجه به اینکه این روزها دقیقا جزء ماه‌های میانی سال است ستون نبض بازار قصد دارد امروز به شرح حال کنونی بازار اجاره در مناطق پنجگانه (شمال، مرکز، جنوب، غرب و شرق) تهران به عنوان نمایندگی از بازار اجاره در کل تهران برای توصیف وضعیت بازار از جهت نرخ اجاره فعلی، میزان استقبال مستاجران از بازار و نوع تقاضای آنها بپردازد.
یک مشاور املاک فعال در خیابان گیشا در پاسخ به خبرنگار ستون نبض بازار گفت: تعداد مراجعه‌کننده در قالب مستاجر در بازار بسیار کم است، چراکه اکثر مستاجران به تمدید واحد خود پرداخته اند و برای عقد قرارداد جدید نزد بنگاه نمی‌آیند و موجر و مستاجر مساله را در بین خودشان حل و فصل می‌کنند.»
وی در ادامه افزود: آن تعداد مراجعه‌کننده‌ای که در بازار حضور دارند، به دنبال واحدهایی با متراژ ۷۵ تا ۸۵ متری هستند. نرخ پیشنهادی اجاره واحدهای ۷۵ متر مربع چند سال ساخت در گیشا از سوی مالکان ۳۲میلیون تا ۳۴میلیون تومان اعلام شده است.
بازار اجاره در شرق تهران با اظهارات یک مشاور املاک در محدوده تهرانپارس بدین شرح است: اکثر مستاجران در این منطقه مجبور می‌شوند واحد خود را تمدید کنند. یکی از دلایلی که سبب این امر می‌شود، نداشتن قدرت پرداخت ودیعه توسط مستاجر است.
از طرفی دیگر مستاجران رهن کامل بدون پرداخت اجاره بها را به علت نبود نقدینگی کافی ماهانه خواستار هستند، درصورتی که موجران دریافت اجاره ماهیانه را مد نظرشان دارند که گاهی اوقات همین مساله برای دو طرف مشکل‌ساز می‌شود.
متراژهای 60 تا 70 مترمربع این روزها در بازار تهرانپارس بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.
اکنون ۱۶میلیون تومان نرخ پیشنهادی ودیعه کامل برای یک واحد ۷۵ متری چند ساله در تهرانپارس از سوی مالک تعیین شده است.
خبری که یکی از مشاوران املاک در خیابان یوسف‌آباد می‌دهد، از دیگر مناطق دیگر متمایز است، به گفته وی «افزایش نرخ اجاره حدود یک ماه است که در بازار به چشم می‌آید و مستاجران هم با مشکل روبه‌رو شده‌اند.»
این در حالی است که واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متری، متراژ مورد استقبال مستاجران قرار گرفته ولی تعداد این واحدها در بازار ناچیز است.
در زمان فعلی میزان رهن پیشنهادی یک واحد 70 مترمربعی در یوسف آباد 25میلیون تومان است. البته در شرایطی که مستاجر مجبور به پرداخت ماهانه اجاره باشد، توانایی پرداخت بیشتر از مبلغ 100 هزار تا 150 هزار تومان را نخواهد داشت.
پاسداران یکی دیگر از گزینه‌هایی است که روزنامه دنیای‌اقتصاد مورد تحلیل قرار داده است.
در منطقه پاسداران یک مشاور املاک در مورد وضعیت بازار اجاره مسکن گفت: «بازار رهن و اجاره مدت طولانی است که تعطیل است. اکثر مستاجران به تمدید واحد خود روی آورده‌اند و قابل ذکر است که این اتفاق برای مالک بسیار خشنود کننده است.
۲۵ تا ۳۰میلیون تومان نرخ پیشنهادی اجاره واحد ۷۵ متری چند سال ساخت از سوی این بنگاه‌دار اعلام شده است.
در یکی از مناطق جنوبی تهران، در راه آهن به علت نقدینگی کم اکثر مالکان خواستار دریافت اجاره ماهانه از مستاجران هستند، اما از آن طرف به دلیل آنکه مستاجران توان پرداخت اجاره بها را به دلیل کافی نبودن درآمد ماهانه ندارند، به سختی واحد مورد نظر خود را پیدا می‌کنند. بیشتر مستاجران متناسب با درآمد خود به دنبال واحد 40 تا 45 متری هستند و در حال حاضر نرخ پیشنهادی اجاره واحد چند سال ساخت 50 متر مربعی حدود 8 میلیون تا 10میلیون تومان است.