حراج مسکن به‌خاطر فرار از ورشکستگی

کاهش ۲۸‌درصدی قیمت مسکن در ماه جولای

گروه مسکن- بازار مسکن در آمریکا بعد از دو سال تجربه رکود و ورشکستگی‌های ممتد سرمایه‌گذاران، هنوز نتوانسته به اوضاع طبیعی خود برگردد. در جدیدترین تحولات اقتصاد مسکن در آمریکا، مالکان در تلاش هستند واحدهای مسکونی را زیر قیمت واگذار کنند تا از ضرر بیشتر ناشی از کاهش قیمت مسکن، جلوگیری کنند.

طی یک سال گذشته بیش‌از یک میلیون آمریکایی به دلیل عدم پرداخت اقساط وام مسکن مجبور شدند خانه‌های در رهن بانک را واگذار کنند.

از سوی دیگر بانک‌های وام دهنده در ماه‌های اخیر با انبوهی از واحدهای مسکونی پس‌گرفته شده از مردم روبه‌رو شده‌اند که چون افراد نتوانسته‌اند اقساط را بپردازند، ملک در رهن بانک مانده است.

این واحدها خریدار ندارند و به همین دلیل بانک‌ها نمی‌توانند با فروش مجدد آن، منابع لازم برای تامین سرمایه و ارائه وام به متقاضیان جدید را تامین کنند.

چرخه اقتصاد مسکن در آمریکا تحت تاثیر اختلال در روند پرداخت وام مسکن، با مشکل مواجه شده است. این مساله موجب شده روز‌به‌روز قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

یک موسسه تحقیقات مسکن در آمریکا (‌ترولیا‌) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است، از هر چهار خانه در آمریکا یک خانه زیر قیمت بازار قیمت‌گذاری شده است تا فروشندگان هر چه زودتر ملک مسکونی خود را به فروش برسانند.

گزارش این موسسه که خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس، منتشر کرده نشان می‌دهد: بیش از ۴/۲۴‌درصد خانه‌های مسکونی در آمریکا طی ماه جولای با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. این رقم طی ماه ژوئن نیز به بیش از ۶/۲۳‌درصد رسیده بود. فروشندگان مسکن در آمریکا طی ماه جولای ۱۰ ‌درصد ارزش واقعی املاک خود را به خریداران تخفیف داده‌اند که این رقم معادل ۴۰۱۷۳‌دلار بوده است.

میزان تخفیف قیمت مسکن در ماه ژوئن نیز به بیش از ۴/۱۰‌درصد رسیده بود. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ادامه بحران اقتصادی و مالی تاثیر زیادی بر روند نزولی قیمت مسکن در آمریکا داشته است.

قیمت مسکن در آمریکا هم‌اکنون به شدت رقابتی است و این مساله به نفع خریداران شده است. ارزش مسکن در آمریکا طی ماه جولای بیش از ۸/۲۷‌میلیارد ‌دلار کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، ارزش خانه‌های لوکس و مجلل در آمریکا طی ماه گذشته ۱۴‌درصد کاهش داشته است.