گروه مسکن - مهدیس فرقانی: این روزها شنیده‌ها از سوی مشاوران املاک خبر از پا گذاشتن آرام‌آرام رونق به بازار مسکن است. دلایلی که اکثر مشاوران املاک برای توجیه این پیام خود دارند، کاهش نرخ قیمت آپارتمان و همین طور ثابت باقی ماندن قیمت طی یک دوره طولانی است.

در این مدت اکثر مالکان چه در نقش فروشنده و چه در نقش موجر در زمان بحران بازار با خریداران و مستاجران ملک بر سر حدود قیمت کنار می‌آمدند و در نهایت دو طرف به نرخی می‌رسیدند که بیشتر باب میل طرف مقابل مالک بود و مالک جز پذیرفتن این مساله چاره‌ای نداشت؛ زیرا ممکن بود مشتری خود را از دست بدهد. در حال حاضر بنا به اظهارات بیشتر مشاوران املاک زمانی فرا رسیده که شاید دیگر روند کاهش قیمت به میزان چند ماه اخیر نباشد.
البته اکنون مدتی است که قیمت مسکن بدون افزایش و کاهش، ثابت مانده است. از طرفی دیگر آن دسته از مالکانی که پول لازم هستند و نیاز مالی دارند، به بنگاهداران اعلام کرده‌اند که کاهش بیشتر قیمت امکان ندارد، زیرا در همین اندازه هم تا به الان آنها با ضرر زیادی روبه‌رو شده‌اند و به همین علت قیمت‌هایی که تعیین کرده‌اند، دیگر تغییری رو به کاهش نخواهد داشت.
برخی از مشاوران املاک درباره وضعیت آینده بازار به روزنامه دنیای اقتصاد گفتند: «خریدارانی که مدت‌ها وضعیت بازار مسکن و قیمت ملک را دنبال می‌کنند، متوجه شده‌اند که هرچه قرار بوده در بازار به سود خریداران ملک رخ بدهد تا به امروز پیش آمده است به همین خاطر زمانی فرا رسیده که خریداران رو به خرید آورده‌اند.»