یکی از معضلات اصلی که در شرایط کنونی، گریبان تهرانی‌های بی‌خانه را گرفته، بی‌قانونی در تعیین اجاره بها است، بی‌قانونی که مستاجرین را سخت دچار مشکل و سردرگمی کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، با راکد شدن خرید و فروش مسکن بازار اجاره‌بها داستان خاص خود را پیدا کرد، متقاضیان مسکنی که توان خرید نداشتند روی به اجاره آوردند و خریدارانی هم که مجبورشدند با قیمت بالا خانه بخرند، بخشی از قیمت مسکن را پای مستاجر گذاشتند و روی گرفتن پول از او بدون هیچ ضابطه و مبنای قانونی مشخص حساب باز کردند، این شد که تهران به شهر بی‌قانون اجاره بها تبدیل شد، شهری که در آن تکلیف مستاجر با مبنای اجاره بها مشخص نبود.

‌براساس دستورالعمل اتحادیه املاک، نرخ اجاره‌بها باید متاثر از قیمت مسکن باشد، اما بازار اجاره‌بهای مسکن در کشور چنان وضعیتی دارد که از این شرایط به هیچ عنوان تبعیت نمی‌کند و صاحبخانه‌ها هر قیمتی که مدنظرشان باشد به مستاجر اعلام می‌کنند. این گزارش می‌افزاید: در حالی‌که بازار مسکن در تهران همچنان در حالت رکود به سر می‌برد، اما بازار اجاره هرچند کم رونق تر از سال‌های گذشته، بهتر از بازار خرید و فروش است.

شهر ری

اقبالی، بنگاه‌داری که سابقه ۵۰ سال فعالیت در خرید و فروش مسکن در خیابان ۲۴ متری شهرری را دارد، به خبرگزاری فارس می‌گوید: وضعیت اجاره مسکن در شهر ری افتضاح است، چرا که فعالیت در عرصه بنگاه‌داری به شوخی گرفته شده و هر فردی که بیکار می‌شود، سعی می‌کند با اجاره یک مغازه، مشاور املاک شود.

وی افزود: قیمت آپارتمان نوساز در شهرری دو سال پیش تا متری یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان هم رسیده بود، اما الان به زیر یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان معامله می‌شود.

وی گفت: یک آپارتمان نوساز ۵۰متری در منطقه ۲۴ متری شهرری که گران‌ترین نقطه شهرری محسوب می‌شود، ۱۵میلیون تومان رهن کامل است و نسبت به پارسال خوشبختانه رشدی نداشته است. به گفته وی، در این منطقه یک آپارتمان ۷۰ متری ۹میلیون تومان و یک آپارتمان ۷۵ متری ۱۰میلیون تومان رهن کامل است. وی تاکید کرد: نرخ اجاره‌ بهای مسکن در شهر ری به دلیل بالا بودن تعداد مستاجر حتی با مناطق میانی و مناطق پیروزی و تهرانپارس برابری می‌کند. نعمتی بنگاه‌دار دیگری در منطقه شهرری در خصوص اجاره‌بهای مسکن به خبرنگار فارس گفت: نرخ اجاره‌بهای مسکن در منطقه شهرری به دو قسمت منطقه خوب و منطقه بد تقسیم می‌شود که به عنوان مثال یک واحد آپارتمان نوساز ۵۰ متری در منطقه خوب ۱۲میلیون تومان رهن کامل و در منطقه بد آن برای همین متراژ باید ۹میلیون تومان رهن کامل پرداخت شود. وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حتی یک مورد خرید و فروش مسکن نداشتیم، گفت: حاشیه‌نشینی در شهرری بیداد می‌کند. بنابراین از بابت همسان بودن اجاره‌بها در این منطقه با مناطق میانی شهر تهران تعجب نکنید، البته اینکه این منطقه یک منطقه کارگری است موجب شده تا بسیاری از مستاجران سال به سال وضعیت نامناسب‌تری از بابت اجاره‌ها و افزایش سایر هزینه‌ها پیدا کنند. نعمتی تاکید کرد: در این منطقه صاحبخانه‌ها بیشتر تمایل دارند از مستاجران اجاره ماهانه دریافت کنند، اما خب در این منطقه وضعیت مالی مستاجران زیاد مناسب نیست که بتوانند ماهانه اجاره پرداخت کنند، پس بنابراین همواره به دنبال رهن کامل می‌گردند.

قیمت آپارتمان نوساز در منطقه شهرری هر متر از یک‌میلیون و ۱۵۰هزار تومان تا یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان در نوسان است و در شهرک‌های اطراف شهرری قیمت آپارتمان نوساز زیر یک‌میلیون تومان است. قیمت مسکن کلنگی نیز در این منطقه یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان است.

فرار از کد رهگیری

فلاح یکی دیگر از مشاوران املاک گفت: برخی از انبوه‌سازان و معامله‌گران مسکن برای فرار از محدودیت‌های کد رهگیری برای دریافت مفاصا حساب و دارایی با هماهنگی‌های انجام شده سعی می‌کنند قرارداد تنظیم شده خود را به قبل از دی‌ماه سال گذشته یعنی زمان ابلاغ کد رهگیری تنظیم کنند تا با محدودیت‌های معامله بیش از ۳ بار در سال مواجه نشوند.

اجاره‌بها از راه‌آهن تا منیریه

نصیری مشاور املاک منطقه امیریه به خبرگزاری فارس در خصوص کاهش اجاره‌بهای مسکن گفت: اجاره‌بهای مسکن در منطقه امیریه کاهش نداشته و البته رشد آنچنانی هم پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: ‌اجاره‌بهای مسکن از منطقه راه‌آهن تا منطقه منیریه متفاوت است، به طوری‌که در منطقه راه‌آهن اجاره یک واحد آپارتمان ۶۵ متری ۱۳ تا ۱۴‌میلیون تومان است، در حالی‌که همین آپارتمان در منطقه پل امیر بهادر (خیابان شیخ بهایی) ‌۱۵‌میلیون تا ۱۶‌میلیون تومان رهن کامل است.

وی گفت: اجاره‌بهای مسکن در منطقه راه‌آهن تا منیریه هر سال۳۰ تا ۴۰‌درصد و حتی در برخی مواقع تا ۵۰‌درصد رشد می‌کرد، اما امسال این رشد حتی منفی هم بوده است و صاحبخانه‌ها سعی کرده‌اند با مستاجران قبلی خود یک سال دیگر اجاره واحد مسکونی خود را تمدید کنند و چندان هم بر روی بالا بردن اجاره بها سماجت نشان ندهند.

به گفته وی، یک واحد آپارتمان ۵۰متری نیز در خیابان امیریه ۱۲‌میلیون‌تومان رهن کامل است.

کاهش اجاره‌بها در پارک وی

میرزایی مشاور املاک در منطقه محمودیه به خبرنگار فارس گفت: افزایش عرضه مسکن به بازار و فروش نرفتن بسیاری از واحدهای مسکونی باعث شده تا اجاره‌بهای مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته در منطقه پارک وی تا حدودی کاهش یابد.

وی ادامه داد: در مجموع نمی‌توان گفت که اجاره‌بهای مسکن در تمام منطقه محمودیه و پارک وی کاهش یافته است، اما آنچه که مشخص و واضح است این است که اجاره‌بها نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. وی گفت: تبلیغات تلویزیونی و اخبارهای متفاوت مبنی بر کاهش قیمت مسکن و اجاره بها در رسانه‌ها باعث شده تا کاهش اجاره‌بها و قیمت مسکن روز به روز پررنگ‌تر و حق انتخاب برای مستاجران افزایش یابد. به گفته وی، اجاره یک واحد آپارتمان ۱۵۰ متری در منطقه پارک وی و محمودیه ۱۰‌میلیون تومان با ماهانه یک‌میلیون تومان اجاره است.