قنات‌های پنهان، تونل توحید را تهدید می‌کند

کمیسیون عمران شورا ۲۳ اردیبهشت نگرانی‌های خود را در مورد تونل توحید به شهردار اعلام کرده بود. گروه مسکن- سحرباباخانی: مباحث دیروز جلسه علنی شورای شهر تهران بیشتر حول نشست خیابان نواب و ارتباط آن با تونل توحید گذشت. بخشی از بزرگراه نواب حد فاصل میدان توحید تا جمهوری یکشنبه گذشته نشست کرد و حفره ۵/۴ متری را در وسط این بزرگراه به وجود آورد.چند ساعت بعد از این حادثه مقامات شهرداری تقصیر این ریزش را به گردن قنات‌های متروکه انداختند و در مقابل اعضای شورای شهر با انتقادات فراوان، خواستار پاسخگویی مسوولان شهرداری در جلسه دیروز شورا شدند.

اشکالات را می‌پذیریم

به گزارش دنیای‌اقتصاد، دویست و دهمین جلسه پر جنجال شورا با حضور مسوولان معاونت فنی و عمران برگزار شد و این مقامات توضیحاتی را در رابطه با نشست خیابان نواب در فاصله ۲۰ متری از تونل توحید ارائه دادند.احمد دنیامالی، معاون فنی عمرانی شهردار تهران، در ابتدای این جلسه در توضیحاتی در رابطه با بخش‌های مختلف حادثه، تصریح کرد: موضوع قنات‌های تهران، فاضلاب و نقشی که آب در شهر دارد، مسائلی را ایجاد می‌کند که در جریان اجرای تونل توحید و عملیات تحکیم آن به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. وی همچنین تاکید کرد: موضوع نشست زمین در خیابان «نواب» ارتباطی با تونل «توحید» ندارد، اما این بدان معنی نیست که بخواهم مسئولیتم را به شخص دیگری منتقل کنم، حتما ما نیز اشکالاتی داشته‌ایم و این مساله را می‌پذیرم، اما آنچه انجام شده همه توانایی ما، کارشناسان و متخصصان بوده است. دنیامالی در جمع اعضای شورای شهر توضیح داد: در تهران گسست و حفره زیادی وجود دارد که باعث شده ریزش‌هایی در خیابان‌های شهر تهران به وجود بیاید، اما تاکنون این ریزش‌ها ارتباطی با هیچ عملیاتی نداشته است.

بی‌توجهی به نامه شورا

در ادامه این جلسه خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران ،با اشاره به توضیحات ارائه شده گفت: می‌گویند عملیات تونل توحید نقص و ایراد نداشته و آنچه که علت اصلی این حادثه بوده، وجود لوله‌های آب و نشتی آنها و قنوات متروکه بوده است. حال سوال ما این است که در تاریخ

۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری کمیسیون عمران شورای شهر تهران پس از بازدید از عملیات تونل توحید در نامه‌ای به شهردار تهران در هشت بند نگرانی‌های خود را در مورد این پروژه به طور جدی اعلام کرد. وی اظهار کرد: اعضای شورای شهر تهران بر اساس اطلاعات داده شده از سوی مدیران پروژه به اعضا در این نامه تاکید کرده‌اند که حداقل ۲۴ قنات در مسیر این پروژه قرار دارد که به دلیل تلاش برای تسریع در روند اجرای پروژه، صرفا مسدود شده است و با توجه به این که برای این قنات‌ها راه‌حل اساسی تدوین نشده، احتمال خطرات جدی در مورد آنها وجود دارد و باید اقدامات و تمهیدات فنی با فوریت در مورد آنها اعمال شود و اعضای شورای شهر تهران را نیز در جریان اقدامات قرار دهند. دانشجو افزود: بخش‌های دیگری از این پروژه متاسفانه پنهان مانده و ما پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده‌این تونل درگیر مشکلاتی می‌شود، چرا که قنات‌های دیگری در مسیر این پروژه وجود دارد و به هیچ عنوان نمی‌شود مسیر آب را مسدود کرد. سخنگوی شورای شهر تصریح کرد: قبلا نگرانی‌ها در نامه شورا به شهردار اعلام شده بود و سوال ما این است که چرا پس از وصول نامه، کاری انجام نشده تا نگرانی‌ها رفع شود و آیا حالا این اطمینان را می‌دهید که دیگر نشستی در مسیر تونل ایجاد نشود، لذا بهتر است به جای توضیحات اضافی، پاسخ این سوالات را بدهید. حمزه شکیب در ادامه صحبت‌های دانشجو با اشاره به اهمیت پروژه تونل توحید به عنوان بزرگ‌ترین پروژه تاریخ فعالیت شهرداری تهران گفت: تا به حال بیش از ۲۰۰میلیارد تومان برای تونل توحید هزینه کرده‌ایم و اگر لازم است برای شناسایی قنات‌های مسیر تونل یک میلیارد تومان دیگر هزینه شود، هیچ مشکلی ندارد. شکیب با اشاره به نامه

ارائه شده به شهردار تهران که در اردیبهشت ماه امسال ارسال شده است، افزود: هنوز بعد از سه ماه هیچ جوابی در مورد نامه نگرفته‌ایم و از همه مهم‌تر در تقاطع خط دو مترو با این تونل نگرانی‌های جدی وجود دارد، چرا که فاصله بین تونل توحید و تونل مترو با هم حدود یک متر یا بیشتر است. وی خطاب به دنیامالی گفت: اگر در چنین پروژه بزرگی اشتباهی صورت گرفته، صادقانه آن را بگوییم و خودمان را گول نزنیم، چراکه نشست خیابان نواب با تونل مرتبط است.

شناسایی ۳۰ قنات جدید در مسیر تونل

در ادامه این جلسه علیرضا دبیر، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران، با اشاره به فرد فوت شده در این حادثه، خاطر نشان کرد: با وجود لوله‌های آب و نشتی که در این منطقه اعلام شده، قطعا دوباره ریزش‌های مجددی در این محدوده خواهیم داشت، چرا که طبق اعلام مسوولان پروژه، ۲۰ تا ۳۰ قنات دیگر نیز در این محدوده وجود دارد.

نظر رییس شورای شهر تهران

در ادامه این جلسه مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، خطاب به اعضای شورای شهر و مسوولان فنی و عمرانی شهرداری حاضر در جلسه، گفت: امیدوار بودم در مورد این حادثه مطالب کارشناسانه‌تری مطرح شود، ولی در مورد این ریزش باید در نظر داشت که قنات‌ها و حفره‌های زیرزمینی که قابل شناسایی هم نیستند و عامل این حادثه معرفی شده‌اند، هیچ تعهدی به ما نداده‌اند که روزی نخواهند ریخت. در پایان این جلسه، دنیا مالی به اعضای شورای شهر اطمینان داد که این اتفاق تکرار نمی‌شود.