درهای برج میلاد به روی عموم باز می‌شود؟

سحر باباخانی

بلندترین سازه تهران که تا به حال ۲۶۶‌میلیارد تومان از جیب تهرانی‌ها برای ساخت آن هزینه شده، اکنون به بلندترین آرزوی شهروندان تبدیل شده است. یک‌سال از افتتاح این برج می‌گذرد، اما هنوز امکان بازدید عمومی از آن وجود ندارد. در این مدت تهرانی‌ها فقط از دور شاهد ماجرا هستند و البته تنها فایده این سازه، نورافشانی آن در روزهای جشن است.

تاکنون نزدیک به ۲‌میلیون نفر برای بازدید چند دقیقه‌ای از برج میلاد در سایت اینترنتی که شهرداری برای این کار در نظر گرفته ثبت‌نام کرده‌اند. گویا بازدید از نماد جدید تهران باید فعلا سهمیه‌بندی باشد!

در مدتی که از افتتاح برج میلاد می‌گذرد، تلاش برای باز کردن درهای برج به روی عموم ادامه دارد، اما به دلایلی که روز گذشته سخنگو و مشاور ارشد شهردار تهران، اعلام کرد تا این لحظه تلاش‌ها نتیجه نداده است.

با تمام خلف وعده‌های صورت گرفته در افتتاح و بهره‌برداری برج میلاد، مشاور شهردار تهران اعلام کرد که مشکلات جزئی برج تا پایان تابستان حل می‌شود و طبق اطلاع‌رسانی انجام شده بر اساس ثبت‌نام‌های رایانه‌ای مردم از ۱۵ مرداد ماه برای بازدید از برج دعوت شده و اشکالات موجود نیز در حین بازدید عمومی‌تا پایان تابستان برطرف می‌شود.

هادی ایازی در پاسخ به این سوال که آیا کاربری برج تفریحی است و در اعیاد چراغانی شده و تنها تبدیل به یک نماد برای پایتخت است به دنیای اقتصاد گفت: مهمترین کاربری این برج مخابراتی است و در همین راستا با صدا و سیما و مخابرات در مورد بهره‌برداری از راس سازه برج رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم.

سخنگوی شهردار تهران همچنین هزینه ساخت فاز اول برج میلاد را ۲۲۶‌میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: برای فازهای بعدی باید دوباره رقم جدیدی در نظر گرفت و این هزینه‌ها قابل پیش‌بینی نیست.

ایازی در ادامه با اشاره به این مطلب که خلف وعده و عدم استقبال از پروژه ساخت برج توسط شرکت‌های بهره‌بردار و پیمانکاران دلیل تاخیر افتتاح نهایی نیست، به دنیای اقتصاد گفت:به دنبال مزایده‌ها و مناقصه‌های انجام شده یک شرکت بهره‌بردار با بخش خصوصی (بر طبق مصوبات شورای شهر) مسوول عملیات اجرایی برج میلاد شدند و تا هم‌اکنون در حال انجام تعهدات خود هستند، ولی هنوز زمان افتتاح و بهره‌برداری نهایی این سازه مشخص نیست.