فرید قدیری

دولت نهم در طول ۴ سال توانسته با همه توانی که داشته بزرگترین پروژه ملی کشور را به جایی برساند که طرف مقابل این پروژه؛ یعنی مردم کمی تا حدودی بتوانند امیدوار به سرانجام آن باشند. طرح مسکن مهر را می‌توان مهمترین پروژه دولت و عظیم‌ترین کار اجرایی در طول چند سال گذشته در وزارت مسکن دانست. اگرچه اغلب کارشناسان مسکن نسبت به نحوه اجرای این طرح انتقاد اساسی دارند، اما تعریف چنین طرح گسترده‌ای به معنی قصد خالصانه برای تامین مسکن مردم است.

بار اصلی مسکن مهر را در این دو سال وزارت مسکن به دوش کشیده تا جایی که اکنون بعد از این همه مدت تعدادی از تعاونی‌های مسکن توانسته‌اند لااقل زمین‌های ۹۹ ساله را تحویل بگیرند.

از این مرحله به بعد که مطمئنا کار به ساخت‌وساز خواهد کشید و قطعا ناهماهنگی‌ها و گرفتاری‌های شبیه آماده‌سازی زمین‌، دوباره سرعت پیشروی مسکن مهر را کند خواهد کرد، لازم است تجربه دوسال گذشته بکار گرفته شود.زمزمه‌های تغییر وزیر مسکن در شرایطی است که مهمترین فعالیت این دستگاه دولتی در سال‌های آتی باید ساماندهی مسکن مهر و صاحب‌خانه‌ کردن مردم باشد.

محمد سعیدی‌کیا و یاران او در وزارت مسکن هرچند ممکن است به لحاظ آمار و عدد و رقم نتوانند دفاعی از کارنامه مسکن مهر داشته باشند؛ اما پیگیری‌ها، برخورد با موانع، شناخت کاستی‌ها و تلاش برای رفع آنها می‌تواند مسیر باقی مانده تا ساماندهی مسکن مهر را سهل و کوتاه کند.

در این بین آیا تغییر تیم مدیریتی می‌تواند فایده‌ای برای متقاضیان مسکن مهر داشته باشد؟

مگر نه اینکه یکی از اولویت‌های دولت جدید «مسکن مهر» است؟ پس برای تحقق این هدف مهم شایسته نیست تصمیم مهم و پخته‌ای گرفته شود؟

کارشناسان توصیه می‌کنند چنانچه تصمیم بر تغییر سکاندار بخش مسکن باشد باید برای انتخاب سکاندار جدید، تجربه مدیریتی خاص در نظر باشد.

سکاندار آتی باید علاوه براینکه پاسخگوی بیش‌از ۵/۱‌میلیون خانوار متقاضی مسکن مهر باشد، فکری برای تنظیم بازار، جلوگیری از افزایش دوباره قیمت‌ها و تامین مالی این بخش داشته باشد.

همه این موارد به زبان ساده است، اما ورود به هرکدام از این ماموریت‌ها و موفقیت در آن قطعا کار ساده و پیش‌ پا افتاده‌ای نخواهد بود.

سکاندار جدید در صورت انتخاب به همه این مسوولیت‌ها واقف است؟

به نظر می‌رسد قبل از تصمیم قطعی درباره انتخاب مرد اول حوزه مسکن باید پیش‌نیازها دیده شود. البته اگر واقعا تصمیم به دیدن باشد.