انبوه‌سازان تماشاچی تصمیمات دولت

حضور انبوه‌سازان بدون حق رای در جلسات شورای مسکن استان‌ها بلامانع شد

رییس‌جمهور و رییس شورای عالی مسکن، آیین نامه شرح وظایف تفصیلی شورای مسکن استان‌ها را جهت اجرا ابلاغ کرد. در این آیین‌نامه، هرچند دولت در مشارکت دادن بخش خصوصی فعال در حوزه ساختمان یک گام به جلو برداشته؛ اما سازندگان متخصص هنوز نمی‌توانند اجازه قانونی در اظهار نظر نسبت به مصوبات دولت داشته باشند.

براساس آیین نامه شرح وظایف شورای مسکن استان‌ها، رییس انجمن صنف انبوه‌سازان در هر استان می‌تواند بدون حق رای در این جلسات شرکت کند؛ یعنی اینکه متخصصان ساختمانی صرفا به عنوان تماشاچی می‌توانند بر آنچه که دولت برای سرنوشت آنها تصویب می‌کند، نظارت کنند. بدون آنکه حق تغییر یا تکمیل آن را داشته باشند.

بر اساس این آیین‌نامه، وظایف و اختیارات شورای مسکن، تنظیم برنامه اجرایی ابلاغی به تفکیک مناطق شهری و روستایی استان، تشخیص اراضی و املاک مازاد بر نیاز وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی که ۱۰۰‌درصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت است و پیشنهاد انتقال آنها به وزارت مسکن و شهرسازی برای تسریع در اجرای برنامه‌های مسکن در راستای ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مربوط به طرح‌های آماده‌سازی و پیگیری تامین اعتبارات مورد نیاز در بودجه دستگاه‌های اجرایی مربوط و اعتبارات استانی و ملی، تصمیم‌گیری در خصوص تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز پروژه‌های بخش مسکن، پیگیری تامین و اعطای تسهیلات بانکی پروژه‌های بخش مسکن، تعیین و اعلام عوارض پروانه و تراکم ساخت در هر شهر و نحوه اعمال تخفیف و تقسیط آن طبق ماده (۱۶) قانون یاد شده، توسط شهرداری‌ها، هماهنگی در نحوه پرداخت یارانه‌های بخش مسکن استان، هماهنگی در تهیه و به روز رسانی سامانه اطلاعات و معاملات مسکن و تدارک سامانه اطلاعات برنامه‌های بخش مسکن منطبق با سامانه مرکزی، پایش عوامل رشد قیمت مسکن در استان و اتخاذ تدابیر لازم برای کنترل قیمت، نظارت بر روند تهیه و تایید نقشه‌های آماده‌سازی و ساخت مسکن گروه‌های کم‌درآمد و سایر وظایف محوله از طرف هیات وزیران را در بر می‌گیرد.

همچنین علاوه بر اعضای شورای مسکن،حضور رییس سازمان بازرگانی، رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان، رییس اتحادیه تعاونی‌های مسکن، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) و نیز در صورت ضرورت سایر مدیران استانی و کارشناسان و صاحب‌نظران بدون حق رای در جلسه بلامانع است.

بر این اساس، جلسات شورای مسکن استان به ریاست استاندار و با حضور معاون امور عمرانی استاندار هر پانزده روز یک بار تشکیل می‌شود.

بر اساس این مصوبه، جلسات شورا با حضور استاندار و نصف به علاوه یک اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با رای اکثریت اعضای حاضر اتخاذ می‌شود و دبیر شورای مسکن موظف است گزارش عملکرد شورا را هر ماه به وزارت مسکن و شهرسازی ارائه کند.

این مصوبه در تاریخ ۶/۵/۱۳۸۸ از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.