کارگروه اقتصاد شهری به منظور جلوگیری از رکود مالی در شهردار‌های کشور تشکیل شد. تعیین سیاست‌های کشوری و استانی به منظور اجرای صحیح مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط به نحوه وضع وصول عوارض و درآمدهای شهرداری، ارائه راهکارهای مناسب در جهت وصول مطالبات معوق شهرداری‌ها، بررسی پیشنهاد‌های شهرداری‌ها در زمینه برقراری یا وضع عوارض و همچنین تغییر نوع و میزان عوارض موضوع بند ۲۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به عهده کارگروه اقتصاد شهری گذاشته شده است.

به گزارش فارس، بررسی و اتخاذ شیوه‌ مناسب به منظور یکنواختی میزان و نحوه وصول عوارض در شهرداری‌های کشور، بررسی پیشنهادهای وصول عوارض جدید و ارائه آن به شوراهای اسلامی شهرها جهت تصویب در اجرای بند ۱۶ ماده ۷۱ قانون شوراها و تبصره ۱ ماده ۵ قانون موسوم به تجمیع عوارض و استفاده از تجربیات موفق شهرداری‌های کشور و انتقال آن به سایر شهرداری‌ها، سایر اهداف این کارگروه را تشکیل می‌دهد.

مدیر کل دفتر امور شهری استانداری تهران به عنوان رییس کارگروه، مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مازندران به عنوان دبیر کمیته و مدیران کل دفتر امور شهری استانداری‌های قم، سمنان و گلستان عضو این کارگروه هستند.