بررسی بازار اجاره در مناطق مختلف تهران

اگرچه برخی از مالکان نرخ اجاره ملک خود را افزایش داده‌اند، اما رییس اتحادیه مشاوران املاک یکی از افرادی است که با خرسندی از کاهش میزان اجاره‌بها در شهر تهران صحبت کرده و نمایندگان مشاوران املاک کلیه مناطق تهران را که در جلسه همیاران مسکن حضور داشتند معرفی می‌کند تا این ادعای وی را تصدیق کنند. مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نرخ اجاره‌بها اظهار کرد: قیمت اجاره‌بها به هیچ وجه افزایش پیدا نکرده است. از آنجاکه اجاره‌بها تابع قیمت ملک است و قیمت ملک کاهش پیدا کرده است، اجاره‌بها افزایش پیدا نکرده و در برخی مناطق از کاهش برخوردار شده است.

قلی‌خسروی گفت: برخی از مالکان به دلیل اینکه هزینه زندگی خود را بر مبنای میزان اجاره دریافتی محاسبه کرده‌اند حاضر به کاهش اجاره‌ها نیستند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه بالا رفتن اجاره‌بها به نفع هیچ‌کس نیست، تصریح کرد: در شرایط فعلی مالک از مستاجر می‌خواهد که ملک را تخلیه نکند به عبارت دیگر مالکان به دنبال مستاجران هستند.

نماینده مشاوران املاک منطقه ۱۶ به عنوان اولین کسی که خسروی تلفن همراهش را داد تا درباره روند تغییر قیمت‌ها صحبت کند، به ایسنا اظهار کرد: قیمت مسکن نسبت به سال گذشته ۳۰ الی ۴۰‌درصد کاهش پیدا کرده است.

وی درباره میزان اجاره‌بها افزود: قبل از سال جدید میزان اجاره‌بها دچار سیر صعودی شده بود، اما هم‌اکنون کمی نزول کرده است به طوری که در قراردادهای امسال قیمت‌ها کمتر از پارسال است.

نماینده منطقه ۴ نیز با اشاره به اینکه قیمت مسکن نسبت به سال ۸۷ کاهش پیدا کرده است، درباره اجاره بها خاطرنشان کرد: در منطقه ۴ که حوالی منطقه تهرانپارس است، میزان اجاره‌بها نسبت به سال گذشته از ۱۰الی ۱۵‌درصد کاهش برخوردار شده است.

قادری،نماینده منطقه ۱۳ شهر تهران هم تصریح کرد: اجاره‌بها در سال جاری نه تنها افزایش نداشته است، بلکه از کاهش ۱۰ تا ۱۵‌درصدی برخوردار بوده است.

نماینده مشاوران املاک منطقه ۱۲ شهر تهران که محدوده خیابان ایران را در بر می‌گیرد نیز به ایسنا گفت: سال گذشته اجاره بها افزایش پیدا کرده بود، اما خوشبختانه در سال جاری در منطقه ۱۰ تا ۱۵‌درصد کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: قیمت ملک نیز از متری۲‌میلیون و هشتصد‌هزار تومان در سال گذشته به یک‌میلیون و هفتصد‌هزار تومان رسیده است.

نماینده مشاوران املاک منطقه ۳ شهر تهران نیز گفت: قیمت اجاره‌بها در منطقه ۳ نیز کاهش پیدا کرده است.

به گفته او، قیمت ملک در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ تا ۴۵‌درصد کاهش پیدا کرده است و نسبت به اوایل سال نیز ۴ الی ۵‌درصد کاهش داشته است.

فتوحی، نماینده منطقه ۱۷ با بیان اینکه قیمت ملک نسبت به سال گذشته تا ۳۰‌درصد افت کرده است، تاکید کرد: قیمت اجاره بها کمی نزول کرده است، اما طی چند مدت گذشته کمی بازار اجاره تکان خورده، ولی قیمت‌ها مانند پارسال افزایش پیدا نکرده است.

خیراندیش، نماینده منطقه ۱۱ درباره میزان اجاره بها تصریح کرد: در مواردی که قیمت‌ها مناسب است، مستاجر و مالک با هم کنار می‌آیند و خود قرارداد را تمدید می‌کنند، اما مالکان خانه‌های نوساز که اجاره بالا در نظر دارند به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند، ولی قیمت پیشنهادی آنها بسیار بالاست بنابراین ملک اجاره نمی‌رود. وی ادامه داد: قیمت‌ملک نسبت به اواخر سال ۸۶ حدود ۳۰‌درصد افت کرده است و در مواردی که فرد واقعا فروشنده باشد می‌تواند تا ۴۰‌درصد پایین‌تر از قیمت سال ۸۶ ملک را خریداری کرد.

فلاح ، نماینده مشاوران املاک در منطقه ۱۹ شهر تهران که حوالی منطقه خانی‌آباد را در بر می‌گیرد، گفت: اجاره‌ بهای خانه‌های نوساز نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و متقاضی نیز برای این خانه‌ها وجود دارد.

قلی خسروی که پیش از این از ترویج فرهنگ اجاره‌نشینی و خوش‌نشینی صحبت کرده بود همچنان افزایش میزان اجاره‌ها را به نفع هیچ کس نمی‌داند و با اصرار از عدم افزایش اجاره‌بها صحبت می‌کند؛ این در حالی است که برخی از مستاجران اظهار می‌کنند میزان اجاره در محل سکونت آنها افزایش پیدا کرده است. در این میان تنها افرادی که سود نمی‌برند همان اجاره‌نشین‌ها هستند. شاید پاک کردن صورت مساله آسان‌ترین راه باشد، اما بهترین راه نیست.