مسکن مهر را با امیدواری دنبال کنید

نباید همه چیز را خوب و ز یبا جلوه داد مردم واقعیت را می‌دانند

توصیه به جوانان برای خانه‌دار شدن

وام ۱۸میلیونی بانک مسکن در تهران تبدیل به خانه نمی‌شود. گروه مسکن- وزیر مسکن دولت نهم برای حضور در دولت دهم برنامه جدیدی ندارد، اما فقط قصد دارد برخی از برنامه‌های فعلی را بهبود بخشد.

محمد سعیدی‌کیا در عین حال بر هدایت طرح مسکن مهر تاکید دارد.

وزیر مسکن از تداوم مسکن مهر در دولت دهم تحت هر شرایطی، خبر داد و گفت: چه بنده باشم و چه نباشم، طرح مسکن مهر با جدیت بیشتر در دولت دهم پیگیری و اجرا خواهد شد.

محمد سعیدی‌کیا که اواخر وقت روز شنبه در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما سخن می‌گفت به مردم پیام داد همه آنهایی که در این طرح ملی ثبت‌نام کرده‌اند با امیدواری کامل آن را دنبال کنند.

وزیر مسکن همچنین افزود: برای صاحبخانه شدن از طریق مسکن مهر هنوز فرصت باقی است و مردمی که حایز شرایط استفاده از زمین‌های ۹۹ساله هستند می‌توانند از طریق وزارت تعاون ثبت‌نام کنند.

مقام ارشد وزارت مسکن درباره نحوه خانه‌دار شدن جوانان نیز گفت: همین مسکن مهر بهترین روش برای خانه‌دار شدن این قشر است.

سعیدی‌کیا در ادامه به اوضاع ساخت‌وساز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر انبوه‌سازان با تمام ظرفیت فعال نیستند و باید با تجدید نظر در این مورد، تولید مسکن در کشور افزایش یابد.

وی به نیاز سالانه کشور به ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی اشاره کرد و گفت: اگر به این هدفگذاری در ساخت مسکن دست‌ یابیم مطمئنا از این به بعد شاهد رشد جهشی قیمت مسکن در کشور نخواهیم بود.

وزیر مسکن به انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی توصیه کرد با راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان تحت حمایت وزارت مسکن و سازمان بورس، پروژه‌های عظیم ساختمانی را با کمک سرمایه‌های مردم آغاز کنند.

وام ۱۸‌میلیونی به خانه نمی‌رسد

در ادامه گفت‌وگوی وزیر مسکن با شبکه یک سیما، سعیدی‌کیا درباره تاثیر وام ۱۸‌میلیونی خرید که هم‌اکنون بانک مسکن آن را اعطا می‌کند، گفت: قبول دارم که این وام در تهران و شهرهای بزرگ نمی‌تواند تبدیل به خانه شود، اما در شهرهای کوچک افراد می‌توانند با این وام و ۹‌میلیون تومان سپرده‌ای که در بانک قرار می‌دهند به راحتی صاحب مسکن متوسط شوند.

وزیر مسکن در عین حال افزود: وام ۱۸‌میلیونی خرید مسکن صرفا برای جبران کمبود مالی است.

حضورم به آقای رییس جمهور بستگی دارد

محمد سعیدی‌کیا بدون آنکه نظرش را درباره تمایل به حضور در کابینه دهم اعلام کند، هر نوع تصمیم گیری در این باره را به شخص رییس‌جمهور مرتبط کرد و گفت: درباره وزیر مسکن دولت دهم و حضور یا عدم حضور بنده از آقای رییس‌جمهور پرسش کنید.

سعیدی‌کیا اما بر بهبود نسبی برنامه‌ها و طرح‌های فعلی بخش مسکن در دولت دهم تاکید کرد و در عین حال گفت: بطور قطع طرح مسکن مهر ادامه پیدا می‌کند.

وزیر مسکن دولت فعلی تصریح کرد: درک وضعیت سخت مردم در امر مسکن بیشترین اثرگذاری را روی بنده و همکارانم در وزارت مسکن داشته است.

وی افزود: من سعی کردم همیشه با مردم منصفانه صحبت کنم. چون معتقدم اگر آدم همه چیز را خوب و زیبا جلوه دهد درحالی‌که مردم واقعیت را می‌دانند صورت خوشی ندارد.

نحوه انتصابات در وزارت مسکن

وزیر مسکن هر نوع عزل یا نصب مدیران وزارت مسکن را منوط به کسب رضایت کمیته‌ای متشکل از معاونان وزارت مسکن دانست و گفت: چنانچه قصد داشته باشیم فردی را به عنوان مدیر در یکی از بخش‌های وزارت مسکن جایگزین کنیم ابتدا صلاحیت و تعهد فرد مورد نظر را بررسی می‌کنیم و سپس در شورای معاونین نظر نهایی صادر می‌شود.

بافت فرسوده و برخی کم‌کاری‌ها

وزیر مسکن از آنجا که در ابتدای گفت‌وگو بر راستگویی با مردم تاکید کرده بود به برخی کاستی‌ها در نوسازی بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: به هرحال امکانات و تسهیلات مالی که برای تشویق مالکان خانه‌های فرسوده به نوسازی قرار داده شده به اندازه کافی نیست، اما در همان قدری که موجود است به مردم کمک می‌کنیم.

سعیدی‌کیا همچنین کاستی‌ها در امر مقاوم‌سازی بناهای فعلی را نیز تایید کرد و گفت: باید یکسری ماشین‌آلات و تجهیزات مخصوص برای نحوه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها وارد کشور شود تا مهندسان مشاور از این طریق بتوانند بناها را دربرابر زلزله مقاوم کنند.

مسکن مهر

محمد سعیدی‌کیا مجددا به موضوع مسکن مهر وکارهایی که تاکنون در این پروژه انجام شده اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش‌از یک‌میلیون‌ و ۲۰۰‌هزار زمین ۹۹ ساله برای ساخت مسکن مهر به مردم واگذار شده که این حجم واگذاری زمین معادل بیش‌از ۶۰‌درصد کل واگذاری زمین از بعد از انقلاب تا کنون بوده است.