گروه مسکن - مهدیس فرقانی: فصل اجاره در راه است و این امر بهانه خوبی برای بازار مسکن است تا از رونق بهره‌مند شود، اما کمیت و کیفیت این رونق بستگی به نظر لطف مالکان در جهت تعیین قیمت نرخ اجاره‌بها دارد! نتایج پرس و جوی دنیای اقتصاد از مشاوران املاک از لحاظ وضعیت نرخ اجاره‌بها در مناطق مختلف تهران طی چند روز گذشته بدین شرح است:

حدود متوسط نرخ اجاره‌بها توسط شاخص‌های هر منطقه تعیین می‌شود، اما اینکه نرخ نهایی قیمت در چه حد و اندازه‌ای باشد توسط مالک مشخص می‌شود. برخی از مالکان توجهی به وضعیت بازار مسکن ندارند و قیمت‌های انتخابی خود را کاملا از روی سلیقه و برخی دیگر بر اساس عرف بازار میزان نرخ اجاره بهای ملک خود را تعیین می‌کنند.
اما مساله مهمی که این روزها در بین مالکان و مستاجران مورد بحث است، موضوع رهن کامل یا ودیعه به همراه اجاره است، چرا که اکثر مستاجران مایل به پرداخت رهن کامل هستند، اما از آن طرف مالکان دریافت اجاره بها را به همراه ودیعه ترجیح می‌دهند و اگر 2 طرف قرارداد بر سر این مساله به توافق برسند مشکل دیگری که پیش خواهد آمد این است که مالکان خواهان دریافت اجاره بهای بیشتر نسبت به میزان ودیعه اما مستاجران تمایل به پرداخت ودیعه بیشتر در مقابل پرداخت اجاره بهای کمتر هستند.
اما به علت کسادی بازار مسکن و افزایش فایل‌های اجاره اکثر مالکان در نهایت راضی به خواسته مستاجران در مورد نرخ اجاره‌بها و نحوه پرداخت آن می‌شوند.