انفجار قیمت در پایان رکود مسکن

یک کارشناس مسکن با اشاره به ساخت و ساز اندک در سال های اخیر پیش‌بینی کرد چنانچه بازار مسکن از رکود خارج شود، انفجار شدیدی در قیمت مسکن به وجود خواهد آمد. فردین یزدانی در ادامه این اظهار نظر خواستار تمهیدات خاص برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت مسکن در زمان رونق بازار شد. یزدانی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» در این باره گفت: در حال حاضر همه بخش‌های اقتصادی از جمله بخش مسکن در رکود به سر می‌برند.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه ساختار بازار به‌گونه‌ای است که سیکل‌ها به صورت مداوم تکرار می‌شوند، تصریح کرد: پس از شکل‌گیری حباب مسکن و افزایش قیمت‌ها کشش تقاضا از بین رفت و در نتیجه بازار مسکن وارد رکود شد.

یزدانی کاهش قیمت نفت و در نتیجه کاهش درآمدهای ارزی را در بروز رکود موثر دانست و گفت: بسیاری از حوزه‌های اقتصادی با بخش مسکن در ارتباط هستند و با بروز رکود در این بخش فعالیت‌ آنها با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

وی افزایش بیکاری و کاهش رشد اقتصادی را از مهم‌ترین آثار رکود معرفی و خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری در هیچ بازاری مقرون‌به‌صرفه نیست و میل به سرمایه‌گذاری در هیچ حوزه‌ای وجود ندارد.

این کارشناس مسکن افزود: سرمایه‌ها به دلیل خروج از بخش مسکن وارد سایر صنایع نمی‌شوند؛ زیرا حجم زیاد واردات و تقسیط نرخ ارز باعث عدم تحرک بخش‌های تولیدی در کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان مدت زمان رکود اقتصادی را پیش‌بینی کرد، گفت: با توجه به سیاست‌های موجود، رکود ادامه خواهد داشت؛ مگر اینکه قیمت نفت مجددا افزایش یابد و در نتیجه تحول در اقتصاد روی دهد.

یزدانی در پایان اظهار کرد: با توجه به میزان تولید و عرضه نه چندان چشمگیر مسکن در دوره رونق قبل، در صورتی که تمهیدات لازم اندیشیده نشود پس از پایان دوره رکود فعلی با انفجار شدید قیمت مسکن روبه‌رو می‌شویم.