آیا بازار غیر رسمی پول جای بازار رسمی را می‌گیرد؟. بخوانید «وام ساخت»؛ بگیرید «وام خرید مسکن»

تحرکات جدید در بازار وام مسکن

شبکه گسترده دلالی برای تزریق وام بانکی به بازار مسکن

بانک‌های خصوصی تا ۷۰درصد ارزش ملک را وام مضاربه‌ای با نرخ سود ۲۵درصد پرداخت می‌کنند

دلالان وام مسکن می‌گویند: بانک‌ از طریق آنها راحت‌تر وام می‌دهد تا مراجعه مستقیم مردم

برخی دلالان وام مسکن به اسم وام ساخت تسهیلات میلیاردی از بانک‌های خصوصی می‌گیرند

فرید قدیری

خبرنگار دنیای اقتصاد مطلع شده بخش قابل توجهی از منابع بانک‌های خصوصی از طریق دلالان خرید و فروش وام، آماده تزریق به بازار مسکن است.

بانک‌های خصوصی به شرط مشارکت در پروژه‌های ساختمانی معادل ۷۰‌درصد ارزش ملک در حال ساخت، تسهیلات بدون سقف با نرخ سود ۲۵ تا ۲۶‌درصد می‌دهند.

این تسهیلات براساس متراژ بنا، قیمت زمین و هزینه ساخت هرمتر مربع محاسبه می‌شود و به سازنده صاحب سند پرداخت می‌شود.

اما این فقط بخشی از کمک‌های بانکی به بازار مسکن است که البته بسیاری از سازنده‌ها به دلیل نفوذ گسترده دلالان وام مسکن در بانک‌ها، از آن بی‌خبرند.

بسیاری از انبوه‌سازان تصور می‌کنند بانک‌ها همان وام ۲۵میلیونی ساخت را که بانک مرکزی اوایل سال ابلاغ کرد، می‌توانند ارائه دهند و چون برای دریافت همین میزان وام نیز کلی ضوابط و مقررات اداری را باید طی کنند اغلب انگیزه لازم برای استفاده از این نوع وام را ندارند.

این در حالی است که تعداد زیادی از شرکت‌های واسطه‌ای در حوزه خرید و فروش وام؛ انواع وام ساخت، مشارکت و خرید مسکن را به راحتی در عرض دوهفته در اختیار متقاضی قرار می‌دهند.

در نیازمندی‌های پرتیراژترین روزنامه‌ صبح کشور روزانه بیش‌از ۱۳۰ شرکت دلالی انواع وام مسکن را آگهی می‌کنند.

تعداد این شرکت‌ها با آگهی‌های بنگاه‌های مسکن برابری می‌کند و این نشان می‌دهد اوضاع بازار وام مسکن این روزها از اوضاع بازار مسکن اگر بهتر نباشد بدتر هم نیست.

مشاوران شرکت‌های واسطه‌ای خرید و فروش وام قبل‌از ارائه هرگونه مشاوره به مشتری توصیه می‌کنند وام مسکن را حتما از همین شرکت‌ها تهیه کنند، چون آنها قادرند در کمترین زمان ممکن از طریق ارتباطی که دارند وام را در اختیار مشتری قرار دهند.

خبرنگار دنیای اقتصاد در قالب مشتری وام به تعدادی از این دلالان وام مسکن مراجعه کرده و ریز تسهیلاتی که آنها قادرند ارائه دهند را در این گزارش آورده است.

یکی از این شرکت‌ها که در حوزه صنعت و مسکن انواع وام را خرید و فروش می‌کند می‌تواند از بانک‌های خصوصی برای ساخت مجتمع مسکونی تا ۷۰‌درصد ارزش ملک (با احتساب قیمت زمین) وام بگیرد. نرخ سود این نوع وام ۲۶‌درصد است و ۲۵ میلیون از وام اختصاص یافته به هر واحد، درزمان فروش به مشتری منتقل می‌شود. وام مذکور بعد از تکمیل مراحل فونداسیون و سقف طبقه اول به سازنده پرداخت می‌شود.

تقریبا همه شرکت‌های دلالی در حوزه وام مسکن این نوع وام را می‌پردازند. اما نحوه بازپرداخت آن متفاوت است.

یکی دیگر از این شرکت‌ها درباره وام ساخت بانک مسکن به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: وام ساخت بانک مسکن نیاز به سپرده‌گذاری دارد و باید متقاضی معادل ۲۰‌درصد ارزش وام، سپرده‌گذاری کند که سقف این وام ۳۶میلیون تومان خواهد بود. اما بانک‌های خصوصی بدون سپرده وام می‌دهند. مشاور وام ساخت در این شرکت همچنین گفت: نرخ سود وام بانک مسکن ۱۵‌درصد است.

یک شرکت فعال در خرید و فروش وام مسکن در تبلیغاتش در روزنامه نوشته است: «تامین وام و ضامن در دوهفته». کارمند این شرکت درباره تبلیغش این چنین می‌گوید: ما همه نوع امکانات را به سازنده مسکن ارائه می‌دهیم. حتی ضامن مورد نیازبانک را به قیمت۲میلیون تومان می‌توانیم در اختیار مشتری قرار دهیم. ما می‌توانیم در صورت تکمیل مدارک متقاضی حداکثر ظرف ۲ تا ۳ هفته وام را به او تحویل دهیم.

تعدادی از این شرکت‌ها وام از قبل آماده شده را هم وکالتی به سازنده می‌فروشند، که در این ‌صورت سند ملک باید در رهن بانک و به اسم دارنده وام زده شود، اما صاحب وام وکالتی ملک را به نام سازنده خواهد کرد.

نوع دیگری از وام ساخت مسکن که بانک‌های خصوصی پرداخت می‌کنند به صورت مضاربه‌ای است به این صورت که وام از ۲۵ تا ۳۰‌میلیون تومان با نرخ سود ۲۵‌درصد پرداخت می‌شود و وام گیرنده باید در دوسال آن را تسویه کند. ماهیت این وام نشان می‌دهد وام‌گیرنده برای فعالیتی غیر از ساخت‌وساز آن را باید دریافت کند! چون ساخت مسکن در حالت طبیعی حدود ۲ سال به طول می‌انجامد و در این صورت وام ساخت نمی‌تواند در ۲سال تسویه شود.

ضمن اینکه برخی شرکت‌های خرید و فروش این نوع وام به خبرنگار دنیای اقتصاد اعلام کردند برای دریافت این وام باید ملک ساخته شده باشد تا وام تعلق گیرد!

واسطه‌های وام مسکن از یک وام دیگر نیز برای اختصاص به ساخت‌وساز سخن می‌گویند. این وام که به شکل مشارکت در ساخت قابل پرداخت است با نرخ سود ۲۵‌درصد اعطا می‌شود و برای هرمتر مربع از واحد مسکونی در حال ساخت ۳۰۰‌هزار تومان تعلق می‌گیرد. شرط پرداخت وام مذکور پیشرفت ۳۰‌درصدی پروژه است.

نوع دیگر وام‌های بانک خصوصی برای ساخت مسکن با ارزش ۳۰۰‌میلیون تومان به بالا است که نرخ سود پیش‌بینی شده برای آن ۲۴ تا ۲۶‌درصد است. این وام باید ۵ ساله تسویه شود.

عکس: نگار متین‌نیا