معاون وزیر آموزش و پرورش: با ساخت شهرکی با بیش از یک هزار واحد مسکونی اگر انبوه‌سازان، مدرسه در آنجا نسازند حداقل ۲هزار دانش‌آموز پراکنده می‌شوند. معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش با اعلام خبر تایید لغو قانون احداث یک واحد آموزشی به ازای ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی توسط انبوه‌سازان از سوی شورای نگهبان، اعلام کرد: با تایید این موضوع، انبوه‌سازان از پرداخت حداقل شش میلیون تومان برای ساخت یک مدرسه به ازای احداث هر واحد مسکونی، معاف شدند.

حبیب‌ا... بوربور در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به این که علت اصلی لغو قانون احداث یک واحد آموزشی به ازای ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی توسط انبوه‌سازان در قالب ارائه طرح جامع تامین مسکن به مجلس، جلوگیری از افزایش قیمت مسکن‌ توسط انبوه‌ساز عنوان شده است، این پرسش را مطرح کرد که اگر قیمت مسکن ظرف مدتی کوتاه افزایش چشمگیر پیدا می‌کند و در برخی موارد، حتی دو برابر می‌شود، آیا مدرسه‌سازی باید مورد اغماض واقع شود؟!

وی با بیان این که ساخت مدرسه در گرانی قیمت مسکن‌های انبوه‌ساز تاثیر ندارد، افزود: انبوه‌سازان به ازای فروش مسکن خود حداقل و به طور متوسط، متری یک میلیون تومان، به طور میانگین تنها کمتر از نیم درصد به ازای فروش هر متر از مسکن باید به احداث مدرسه اختصاص دهند و مشخص نیست این درصد اندک چقدر از سود فروش انبوه‌سازان است که دایما برای حذف آن تلاش می‌کردند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به این که احداث بیش از یک میلیون واحد انبوه‌سازی شده در آینده نزدیک، گزارش شده است، عنوان کرد: در یک شهرک که بیش از یک هزار واحد مسکونی انبوه‌ساز را شامل می‌شود، در صورت نساختن مدرسه از سوی انبوه‌سازان، حداقل دو هزار دانش‌آموز پراکنده می‌شوند و این امر مغایر با فرهنگ و اقتصاد جامعه و سیاست‌های کلان نظام است و ما اعلام می‌کنیم که اگر با همین روش پیش رویم و انبوه‌سازان مدرسه نسازند در حالی که دولت توان مالی جبران مدرسه نساختن آنها را ندارد،

در آینده نزدیک، مدارس چند نوبته و بی‌کیفیت خواهیم داشت و همه برنامه‌های دولتی و خیری برای بهبود فضای آموزشی کشور بیهوده خواهد ماند.