خانه‌های 5 میلیاردر معروف جهان
نیلوفر قدیری
خانه‌های اشرافی و مجلل چنان بزرگ و عظیم هستند که ابتدا و انتهایشان نامشخص است و همواره آشکارترین نماد ثروتمندی ثروتمندان بوده‌است، اما حتما حیرت خواهید کرد اگر بدانید ثروتمندترین مرد جهان هنوز در همان خانه ۵ اتاقه گچ‌کاری شده خاکستری زندگی می‌کند که در سال ۱۹۵۸ آن را به قیمت ۳۱هزار و ۵۰۰ دلار خریداری کرده‌بود.

بله درست است، وارن بافت 77 ساله که سال گذشته در فهرست ثروتمندان جهان در ردیف نخست جای گرفت، با وجود ثروت افسانه‌ای 62میلیارد دلاری‌اش که به اندازه مجموع تولید ناخالص داخلی دو کشور کرواسی و اردن است، متواضعانه در این خانه در حومه شهر اوماهای آمریکا زندگی می‌کند. البته این نوع زندگی کردن با فلسفه بافت برای سرمایه‌گذاری سازگار است. او درباره فلسفه‌اش برای سرمایه‌گذاری بارها گفته‌است که اگر از مالکیت هر چیزی برای بیش از 10 سال احساس خشنودی نکردید، پس درنگ نکنید و آن را بیش از 10 دقیقه نگه ندارید. این ثروتمندترین مرد جهان علایق عجیب دیگری هم دارد که به آن مشهور است و از جمله آن علاقه به همبرگر و نوشابه است. البته دیگر ثروتمندان فهرست ثروتمندترین افراد جهان به اندازه آقای بافت متواضع زندگی نمی‌کنند. مایکل دل، غول کامپیوتر دنیا در سال 1997 یک قصر 11هزار متر مربعی در آستین تگزاس ساخت که محلی‌ها به خاطر شکل ظاهری آن و دیوارهای بلند و تدابیر امنیتی شدیدش، به آن کاخ می‌گویند. این خانه در زمینی 20 جریبی ساخته شده‌است. هر جریب معادل 100هزار متر مربع مساحت زمین است. لری الیسون مدیر شرکت اوراکل که به خاطر علاقه به ژاپن و ژاپنی‌ها شهرت دارد، با صرف 100میلیون دلار خانه‌ای 23 جریبی با 10 ساختمان به سبک ویلاهای امپراطوری ژاپن در وودساید کالیفرنیا ساخته‌است. او در سالهای اخیر بیش از 200میلیون دلار صرف خرید و ساخت ویلا و املاک مسکونی در سواحل ملیبو کرده‌است. در ماه ژانویه گذشته، لو لویف، غول الماس جهان که تبار روسی- اسرائیلی دارد، خانه‌ای 6هزار متر مربعی در خارج از لندن خرید که قیمت آن 65میلیون دلار بود. قیمت هر متر مربع این خانه دوبرابر قیمت متوسط خانه‌های لندن است. از ویژگی‌های این خانه یک در ضد گلوله، حمام طلا و یک سینمای خانگی است. چنین خریدهایی است که به طور کلی قیمت خانه‌های میلیاردرهای جهان را افزایش می‌دهد. لاکشمی میتال هندی که غول فولاد جهان است، اخیرا خانه‌ای 12 اتاقی به ارزش 124میلیون دلار در لندن خریداری کرد. این خانه فقط 20 جریب فضای حمام و پارکینگ دارد. بیل گیتس خانه 22هزار مترمربعی خود را در شهر مدینا در واشنگتن در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته‌است. بازدیدکنندگان می‌توانند 84 پله را بالا بروند تا تازه به طبقه اول برسند. در این راه گاه بعضی از ثروتمندان در حوزه رقابت با یکدیگر هم قرار می‌گیرند. در چنین رقابتی هر دقیقه ارزش خود را دارد. جیمز پاکر با ثروت7/5 میلیارد دلار و نفر صدو هفتاد و چهارم در فهرست ثروتمندترین‌های جهان به‌عنوان مدیر رسانه‌ای در خانواده‌ پاکر در سیدنی بزرگ شده‌است. ملک او در سیدنی استرالیا 3 جریب مساحت دارد که توسط پدربزرگش در سال 1935 خریداری شده‌است.

اوماها- نبراسکا
وارن بافت با ۶۲میلیارد دلار ثروت نفر اول فهرست ثروتمندترین‌های جهان
این ثروتمندترین مرد جهان همچنان در خانه 2هزار متر مربعی زندگی می‌کند که در سال 1958 آن را به قیمت 31هزار و 500 دلار خریداری کرده بود. این خانه 5 اتاق دارد و از همه امکانات تفریحی و ورزشی خانه‌های لوکس دنیای امروز تنها یک زمین هندبال دارد. سال گذشته یک فرد مسلح تلاش کرد وارد این خانه بدون محافظ و نگهبان شود که البته پلیس محلی به موقع رسید و اتفاقی روی نداد.

مدینا- واشنگتن
بیل گیتس با 58 میلیارد دلار ثروت نفر سوم فهرست ثروتمندترین‌های جهان
خانه ۲۲هزار مترمربعی بیل گیتس در کنار رود واشنگتن در نزدیکی سیاتل واقع شده‌است. از ویژگی‌های این خانه استخر ۲۰ متری آن با سیستم صوتی و موسیقی زیر آب و یک مجموعه ورزشی ۹۰۰ متر مربعی است.

آستین تگزاس
مایکل دل با ۴/۱۶ میلیارد دلار ثروت نفر چهلم در فهرست ثروتمندترین‌های جهان
خانه دل در سال 1997 به مساحت 22هزار مترمربع و در زمینی به وسعت 20 جریب ساخته‌شده‌است. او از همین خانه و با امکاناتی که طراحی کرده، شرکت غول کامپیوتری خود را اداره می‌کند.

وودساید- کالیفرنیا
لری الیسون با 25 میلیارد دلار ثروت نفر چهاردهم در فهرست ثروتمندترین‌های جهان
در چند سال گذشته لری الیسون که از بنیانگذاران شرکت اوراکل است، تا کنون بیش از ۲۰۰میلیون دلار را صرف خرید املاک در ملیبو کرده‌است. خانه‌های مورد علاقه و خرید او بیشتر سبک ژاپنی دارد.