هشدار رییس کمیسیون عمران نسبت به افزایش قیمت مصالح ساختمانی

مهندس علی‌اکبر آقایی، نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس از هر طرحی که بتواند در کنترل مشکلات بخش مسکن موفقیت‌آمیز باشد استقبال می‌کند، تصریح کرد: مشکلات موجود در بخش مسکن صرفا محدود به خود این بخش نیست، عوامل مختلفی چون تورم، افزایش قیمت کالاهای مرتبط با تولید مسکن، میزان درآمد خانواده‌ها و میزان سهم‌گذاری و مشارکت دولت در امر تولید مسکن، گرانی و کمبود آن موثر هستند. رییس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به اینکه مجلس برای کمک به حل و فصل مشکلات مسکن با هماهنگی دولت خواستار تقدیم لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن شد، اظهار داشت: در این لایحه مجلس خواست تا حداقل دو تا سه درصد بودجه عمومی سالانه دولت به بخش مسکن اختصاص پیدا کند یعنی میزان مشارکت و سرمایه‌گذاری دولت در بخش سرمایه‌گذاری افزایش یابد، همچنین میزان تسهیلاتی که دولت برای ساخت‌وساز و به ویژه انبوه‌سازی قائل است می‌تواند کمک بسیار خوبی باشد.

آقایی اضافه کرد: همچنین میزان درآمد خانواده‌ها نیز بسیار مهم است، زیرا هر اندازه پس‌انداز مردم کم باشد و درآمدشان با نرخ مسکن متعادل نباشد قادر به تامین مسکن با پس‌انداز موجود خودش نخواهد بود.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از افزایش سرسام‌آور قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و آهن در کشور، گفت: هر چند افزایش قیمت آهن جهانی بوده، اما در کشور ما این افزایش قیمت بسیار زیاد بوده و در مورد سیمان که در دست دولت است، جای این سوال وجود دارد که چرا باید این قدر افزایش قیمت داشته باشد؟ نماینده مردم سلماس در خانه ملت، با بیان اینکه دولت باید بتواند قیمت کالاهای وابسته به تولید مسکن مانند آهن، سیمان و فولاد را کنترل کند، افزود: اگر کنترل قیمت این مصالح رها شود مطمئنا افزایش قیمت مسکن را به دنبال خواهد داشت.

آقایی درباره نحوه عملی شدن طرح‌ها و لوایح مصوب در مجلس در ارتباط با بخش مسکن، یادآور شد: طرح واگذاری زمین ۹۹ ساله در حد قابل قبولی انجام نشد با توجه به این که طرح بسیار خوبی بود و قیمت تمام شده نیز قابل قبول بود، اما در حد پیش‌بینی که ۵/۱میلیون واحد مسکونی در یک سال بود اجرایی نشده است و البته سیاست‌های دیگر نیز در این بخش نتوانست در حد انتظار موفق شود و کنترل بازار را به دست گیرد.